Lektoři
Mgr. Michaela Veselá

Lektorské činnosti se věnuje již od roku 2010 a od roku 2011 lektoruje pro IVA. Absolvovala Teologickou fakultu Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, obor učitel náboženství a etiky. Od roku 1998 do 2018 pracovala v sociálních službách, postupně na pozici dobrovolníka, pracovníka v přímé péči, organizačního pracovníka, zástupce ředitele a ředitele. V současné době se plně věnuje lektorování pro IVA a výuce na VOŠ ETS Praha, kde zastává i post vedoucího katedry sociální práce. Ve své praxi pracovala s lidmi v krizi, lidmi pod vlivem návykových látek či jejich příbuznými, osobami bez přístřeší, oběťmi domácího násilí, dětmi i mládeží, lidmi s kombinovaným postižením i seniory. S Michaelou Veselou se setkáte na seminářích pořádaných Institutem vzdělávání na témata:
- Etika.
- SQSS – úvod do problematiky.
- Komunikace a rozvoj komunikačních dovedností.
- Úvod do krizové intervence.
- Motivace versus manipulace.
- Práce s rodinou.
- Emoce v obrazech.
- Komunikace v obrazech.
- Individuální plánování s uživateli s demencí
- Virtuální realita – demence.
- Virtuální realita – komunikace v náročných situacích.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Motivace versus manipulace klientů v sociálních službách
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Seminář představuje jedno ze základních témat současné sociální praxe napříč všemi sociálními službami i cílovými skupinami. Klade si za cíl vyvolat u pracovníků v přímé péči diskuzi a rozmýšlení nad skutečnou kvalitou poskytování služeb. Prostřednictvím konkrétních kazuistik, společných cvičen a brainstormingu nacházíme odpovědi na otázky efektivnosti nejpoužívanějších komunikačních technik. Diskuze nad tématem vedou k objevování hodnotových priorit i postojů a jejich upevňování či vymezování se vůči špatné praxi, která nemusí být vůči klientovi šetrná a ohleduplná. Účastníci se seznámí se základními technikami správné a vhodné motivace uživatelů, realizací individuálních plánů dle specifik cílových skupin a vymezí si základní hranice mezi motivací a manipulací.
- Úvod do problematiky tématu
- Rozdíly mezi motivací a manipulací
- Motivace na základě potřeb uživatele a svobodné vůle
- Nastavení individuálních plánů klienta
- Příklady dobré praxe
Nejsi moje dcera, nejsi moje máma aneb Závislost klienta na sociální službě
- Hodnoty sociální práce v sociálních službách: Osobní, společenské, legislativní a profesní hodnoty. Hodnoty a strategie poskytovatele sociální služby.
- Závislost klienta na sociální službě: Stanovení zodpovědnosti pracovníka a svobody klienta, empatie a sympatii ke klientovi, řešení věcí za klienta, úplné ztotožnění se s klientem versus netečnost.
- Moc pracovníků nad klienty sociální služby: Nesení zodpovědnosti, potřeba být potřebným, potřeba mít moc nad klienty, hledání okamžitých výsledků, ukvapené posuzování, podléhání předsudkům.
- Infantilizace klientů sociální služby: Zdětinšťování dospělých klientů při aktivizaci, sebeobsluze, volnočasových aktivitách, v běžném životě, při rozhovorech, zdrobněliny a tykání klientům.
- Familiární přístupy pracovníků sociální služby: Investování vlastních citů a očekávání, potřeba radit klientovi, směšování role kamaráda s profesionálním pomáhajícím a porušování mlčenlivosti.
- Sociální služba jako partner: Stanovení zodpovědnosti pracovníka a svobody klienta, empatie a sympatii ke klientovi, řešení věcí za klienta, úplné ztotožnění se s klientem versus netečnost.