Lektoři
PhDr. Markéta Vaculová MBA

- supervizor, kouč, metodik standardů kvality v sociálních službách, konzultant na člověka i na řešení orientovaného přístupu v práci se seniory a s lidmi s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví, poradce pro pozůstalé -
Vzdělání: VŠ ISM Slovakia v Prešově – rigorózní studium Sociálna práca. IVPP Liberec – obor Master of Business Administration (MBA) se zaměřením na leadership a management v pomáhajících profesích. Ostravská univerzita, fakulta zdravotně sociální, katedra sociální práce – Mgr. obor Sociální práce se zdravotnickým profilem. SZŠ Kroměříž - obor Všeobecná sestra a specializační studium Sestra pro psychiatrii.
Kurzy a výcviky:
Dlouhodobé či vícedenní kurzy v: preterapie; nenásilná a respektující komunikace; výcvik v asertivitě a argumentaci; leadershipu; trenér paměti I. a II.; snoezelen terapie a smyslová aktivizace; bazální stimulace I., II., III., kinestetická mobilizace I. a II.; validace a reminiscence; práce s traumatem I. a II.; práce s člověkem s problémovým chováním a agresí; mentorský kurz šetrné sebeochrany; motivační rozhovory; aj.
Sebezkušenostní výcviky: Na člověka orientovaný přístup (PCA); psychosociální a terapeutické dovednosti; sebezkušenostní výcvik v integrované terapii.
Výcviky v: supervizi, koučingu, mediaci, krizové intervenci.
Profesní kvalifikace: poradce pro pozůstalé, lektor dalšího vzdělávání.
Praxe: V současné době působí M. Vaculová především jako konzultant a supervizor, příležitostně také jako mediátor a krizový intervent, působí jako klientský Ombudsman v Domově pro seniory a pravidelně spolupracuje s MPSV na různých projektech. Od roku 2002 – dosud působí v sociálních službách na různých pracovních pozicích, kdy začínala od přímé obslužné péče v pečovatelské službě. V letech 1996 - 2000 pracovala v Psychiatrické léčebně Kroměříž jako psychiatrická sestra. V období 2006 – 2013 pracovala v sociálních službách na částečný úvazek + působila v business sféře jako regionální manager prodejních týmů. Od roku 2013 - 2021 opět pracovala v sociálních službách, kde vystřídala pracovní pozice Vedoucí sociálně zdravotního oddělení v DOZP, terénní sociální pracovnice v SAS, VŠ vyučující, aktivizační pracovnice v DS, všeobecná sestra v DZR, sociální pracovnice v SR, vedoucí pečovatelské služby a Odborný metodický pracovník a supervizor pro standardizaci strategie podpory osob s atypickým chováním v rámci projektu Most do dobré praxe. Naposledy působila jako Odborný specialista v projektu Podporujeme hrdinství, které není vidět jako vedoucí týmu provázejících pracovníků v podpoře domácí péče.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Individuální plánování s uživateli s demencí
Problematika demence a Alzheimerovi choroby stojí stále mimo zájem veřejnosti, přestože se všeobecně ví, že se toto stále nevyléčitelné onemocnění stává celosvětovou pandemií a významným zdravotním, sociálním i ekonomickým problémem. Počet osob, které onemocní některou z forem demence, každoročně přibývá, zvyšuje se počet závislých na pomoci druhých lidí jak v sociální službě, tak i v přirozeném prostředí pomocí neformálních pečovatelů. Demence snižuje duševní výkonnosti způsobené organickými změnami v mozku, vede k zhoršování stavu až nevratným změnám a způsobuje ztrátu intelektuálních schopností. To postupně přináší například potíže s pamětí nebo s verbální komunikací, osobnostní změny, snižuje se autonomie člověka. Při péči o takto nemocného mají pečovatelé omezené možnosti, jak zjišťovat jeho potřeby, jak plánovat sociální službu a celistvě řešit nepříznivou sociální situaci. Tento kurz je zaměřen na podporu pečujících v oblasti individuálního plánování s uživateli s demencí, a to efektivně, aby se plán hledání potřeb, přání uživatele nestali jen formalitou. Kurz umožní účastníkům nahlédnout na individuální plánování z úhlu pohledu člověka trpícího demencí, pochopit změny chování nemocného a ukáže jim cestu, jak zjišťovat potřeby uživatele a následně s nimi i pracovat.
Preterapie - úvod do problematiky
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Účastník kurzu získá jeho absolvováním nejen nové teoretické poznatky, jak lépe komunikovat s klienty s různými potřebami, ale při názorných nácvicích si také vyzkouší, jak tyto přístupy aplikovat v praxi. Naučí se, jakými způsoby lze navázat a především udržet kontakt s obtížně komunikujícími nebo nekomunikujícími. Rozvine svou schopnost bezpodmínečně pozitivního přijetí klienta a díky vhledu do terapeutických a komunikačních možností, vycházejících z přístupu orientovaného na člověka, pozná a pochopí nové možnosti, jak efektivněji s ním pracovat.
Specifika péče o klienta
Ze všech stran se na nás valí informace o demografickém vývoji směřujícím ke stárnutí populace a tedy k narůstajícímu počtu seniorů ve společnosti. Je jisté, že tito lidé se stávají klienty nejrůznějších sociálních zařízení a mají své specifické potřeby, které se u nich dříve neobjevovaly. S postupujícím věkem narůstá z různých důvodů závislost na druhé osobě a tato závislost zpětně vyžaduje informované pečující osoby. Celá situace má mnohovrstevnatou problematiku, zasahující do všech oblastí společnosti, nejen do tématu zdravotního stavu, jak se dříve prezentovalo. Bludný kruh nelze komplexně vyřešit vzdělávacím programem, přesto nabízíme pohled na klienta - seniora, jako na osobu se svojí minulostí, současností i budoucností, s její závislostí i důstojností. Dotkneme se oblasti fyzických potíží, psychických změn a možností pomoci klientům - seniorům. Samostatná část kurzu bude věnována komunikaci s těmito klienty.
Práce s rodinou klienta sociálních služeb
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams a počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Seminář odpovídá na otázky poskytovatelů sociálních služeb, kteří se setkávají s rozdílnými představami svých uživatelů a jejich rodin. Účastníci semináře získají nový pohled na práci s nespokojenou rodinou či uživatelem, který pod vlivem svých blízkých nespolupracuje a stává se problémovým. Upevní si kompetence a vymezí si pravidla díky novým a alternativním způsobům práce s rodinou klientů sociální služby.
OBSAH KURZU:
- Úvod do problematiky tématu
- Vymezení problémových okruhů pro práci s rodinou
- Základní legislativní rámec
- Základní techniky řešení konfliktů
- Práce se statutem stížností a podnětů ze strany rodiny
- Techniky krizové intervence
- Základní pravidla pro komunikaci s rodinou
Emoce v obrazech
Kurz Emoce v obrazech je zaměřen na podporu pečujícího personálu (pečovatele, sociální pracovníky, zdravotní sestry, aktivizační pracovníky apod.).
- Teoretický vhled do problematiky emocí, typologie a vznik emocí, emoce vznikající při výkonu povolání v pomáhajících profesích.
- Emotivita a citlivost pracovníků v pomáhajících profesích: Poruchy emotivity a její projevy včetně klasifikace - afekty, nálady, city a vyšší city, citové vazby a vztahy.
- Vliv emocí na prožitek a kvalitu života: Kvalita života, individuální prožívání a souvislosti mezi osobním a profesním životem pracovníka v pomáhající profesi.
- Emoční sebereflexe: Osobnost, temperament, schopnosti, vlohy a profesní kompetence a hodnoty. Schopnost sebepoznání ve vypjatých situacích včetně přijímání zpětné vazby. Práce a přístupy k základním emocím: Radost, smutek, překvapení, strach, znechu
Ochrana práv uživatelů sociálních služeb
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams a počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Cílem vzdělávacího programu je posílit odborné kompetence pracovníků poskytujících sociální služby v oblasti ochrany práv uživatelů.
Účastníci získají přehled o právních normách vztahujících se k ochraně práv uživatelů sociálních služeb a seznámí se s možnostmi jejich praktické aplikace. Důraz je kladen také na význam a správné vedení dokumentace související s ochranou práv uživatelů. V průběhu programu si účastníci osvojí dovednosti potřebné k tomu, aby dokázali tyto požadavky účinně uplatňovat ve své každodenní praxi.
-
Zvýšení odborných kompetencí pracovníků
-
Právní rámec ochrany práv
-
Aplikace práva v praxi
-
Dokumentace
-
Standardy kvality a vnitřní pravidla
-
Praktické situace a řešení