Lektoři
PaedDr. Vladimír Šik, Ph.D.

Původní profesí pedagog. Nejvyšší ukončené vzdělání, Ph.D. na FF UK Praha. Většinu své profesní kariéry fungoval jako vysokoškolský pedagog na vysokých školách, sociálně orientovaných fakultách a katedrách. V průběhu praxe absolvoval řadu výcviků v oblasti psychoterapie (SUR, Ericksonovská hypnotická a nehypnotická terapie, Adleriánská edukativní rodičovská terapie), supervize, mediace aj, z čehož se odvíjí i další profesní role a činnosti. V současnosti působí převážně v privátní sféře, kde se specializuje na supervizi v oblasti pomáhajících profesí, rodinné poradenství, psychoterapii, mediaci a vzdělávání dospělých. V posledních pěti letech se zaměřuje také na služby v oblasti náhradní rodinné péče a podporu v oblasti rodin. Podílí se jako expert a tutor v projektech a týmech MPSV ČR pro oblast deinstitucionalizace sociálních služeb, transformace psychiatrické péče, problematiku rozvoje kompetencí a využívání lidských zdrojů, hlavně u profesionálů v oblasti pomáhajících profesí.
Pro Institut vzdělávání lektoruje V. Šik například tato témata:
Konflikt a jeho řešení
Manipulativní jednání a jak se mu bránit
Základy práce s klientem s agresivním chováním
Jak zvládat emoce
Úvod do problematiky psychických poruch a problémů pro pracovníky sociálních služeb
Týmová spolupráce v sociálních službách
Motto: „Každý člověk, který projde tímto životem, tu nevědomky něco zanechá a něco si odnese. Většinu z toho něčeho nemůžeme ani vidět, ani slyšet, ani spočítat. Při sčítání lidí se to neobjeví, ale nic bez toho nemá smysl.“
Robert Fulghum
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Hodnocení a motivace pracovníků sociálních služeb
Počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Cílem kurzu je předat účastníkům znalosti a dovednosti potřebné k úspěšnému zvládnutí všech činností spojených s moderními trendy řízení lidských zdrojů v sociálních službách a zaměřit se především na oblast motivování zaměstnanců ke kvalitě poskytované služby, a to na všech úrovních a úsecích organizace. Ve všech formách sociálních služeb stále dochází k časté fluktuaci zaměstnanců, která bývá způsobena jejich nedostatečnou podporou a péčí o ně. Lektoři seznámí účastníky s metodami a moderními trendy v oblasti řízení, delegování, motivaci, hodnocení, rozvoji zaměstnanců a procvičí je ve vedení motivačního a hodnotícího rozhovoru jako podpůrného nástroje využívajícího zpětné vazby. Podstatná část kurzu bude zaměřena na praktické provádění hodnocení a motivaci pracovníků, a to s důrazem na individuální, ale i spravedlivý přístup ke všem zaměstnancům. Cílem kurzu je předat účastníkům takové informace, které je podpoří v udržení si kvalitních zaměstnanců v sociální službě prostřednictvím rozvojových a motivačních programů. Dílčím cílem kurzu je seznámit účastníky s obecnými motivátory a jejich individuálním vyžívání.
Základy práce s klientem s agresivním chováním
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Tento kurz si bere za cíl provést účastníky komunikačními dovednostmi a technikami s lidmi v agresi, ale i plačícími či manipulativními. Nastavit hranice a zdůraznit principy a zásady. Část semináře bude také zaměřena na opatření omezující pohyb osob a mapování potřeb klienta.
OBSAH KURZU:
- Komunikační dovednosti a techniky
- Nastavení hranic
- Potřeby a podpora respektu klienta
- Nácvik obtížných rozhovorů při vzrůstajícím stresu klienta
Úvod do problematiky psychických poruch a problémů pro pracovníky sociálních služeb
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams a počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
OBSAH KURZU:
Seminář umožňuje účastníkům lépe se zorientovat v oblasti psychiatrie a psychických nemocí, kterých bohužel v dnešní uspěchané době neustále přibývá. Seznámí se s rozdělením, projevy, terapií a přístupem k lidem s duševní chorobou. Budou vedeni k porozumění těmto klientům a jejich potřebám, omezením i možnostem a vyvarování se takzvané stigmatizaci.
- Psychopatologie, seznámení s Mezinárodní klasifikací nemocí týkající se duševních chorob, stručný popis jednotlivých kategorií duševních poruch, stigmatizace.
- Demence, závislosti a schizofrenie.
- Deprese, mánie, bipolární porucha, fobie, anorexie, bulimie
- Poruchy osobnosti
- Charakteristika jednotlivých onemocnění, projevy, léčba a přístup k takto nemocným
Motivace versus manipulace klientů v sociálních službách
Seminář představuje jedno ze základních témat současné sociální praxe napříč všemi sociálními službami i cílovými skupinami. Klade si za cíl vyvolat u pracovníků v přímé péči diskuzi a rozmýšlení nad skutečnou kvalitou poskytování služeb. Prostřednictvím konkrétních kazuistik, společných cvičen a brainstormingu nacházíme odpovědi na otázky efektivnosti nejpoužívanějších komunikačních technik. Diskuze nad tématem vedou k objevování hodnotových priorit i postojů a jejich upevňování či vymezování se vůči špatné praxi, která nemusí být vůči klientovi šetrná a ohleduplná. Účastníci se seznámí se základními technikami správné a vhodné motivace uživatelů, realizací individuálních plánů dle specifik cílových skupin a vymezí si základní hranice mezi motivací a manipulací.
- Úvod do problematiky tématu
- Rozdíly mezi motivací a manipulací
- Motivace na základě potřeb uživatele a svobodné vůle
- Nastavení individuálních plánů klienta
- Příklady dobré praxe
Setkání s duševním onemocněním v sociálních službách
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams a počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Personál v sociálních službách se velmi často setkává s klienty s duševním onemocněním, kteří vyžadují specifický přístup a práce s nimi je velmi náročná. Zaměstnanci jsou velmi často konfrontován s tím, že před ním stojí klient, který se chová a jedná nepochopitelně. Tento kurz umožní získat povědomí o duševních onemocněních, pomůže se zorientovat v tom, co vše může konkrétní diagnóza znamenat.
Týmová spolupráce v sociálních službách
Cílem kurzu je předat účastníkům znalosti a dovednosti potřebné k úspěšnému budování týmů v sociálních službách a rozvoji spolupráce na všech úsecích organizace. Sociální práce v sociálních službách je nejčastěji postavena na kooperaci nejen interních pracovníků poskytovatele, ale i externích odborníků. Základem je podpora klienta v nepříznivé sociální situaci, což s sebou často nese povinnosti a zadání pro vícero profesí v jedné službě včetně síťování s jinými institucemi zvenčí. Lektoři seznámí účastníky s metodami a moderními trendy v oblasti budování, rozvoje, vedení a motivování k týmové spolupráci. Získají informace o druzích a specifikách pracovních týmů a vnitřních formálních organizačních strukturách. Apel bude kladen na společnou odpovědnost za výsledky, hledání řešení a rozhodování s ohledem na poskytovanou sociální službu a očekávání, možnosti, potřeby klienta. Cílem kurzu je předat účastníkům takové informace, které je podpoří při řešení složitých, interdisciplinárních a obtížně strukturovatelných úkolů v sociálních službách. Dílčím cílem je pak podpořit je a odstranit u nich vnitřních bloky a přesvědčení o neschopnosti či nemožnosti vybudovat fungující tým, probudit jejich vnitřní potenciál a schopnosti vést sebe i druhé, být součástí jedné či více pracovních skupin mající společné aktivity vedoucí ke společnému cíli.
Úvod do problematiky psychických poruch a problémů pro pracovníky sociálních služeb
OBSAH KURZU:
Seminář umožňuje účastníkům lépe se zorientovat v oblasti psychiatrie a psychických nemocí, kterých bohužel v dnešní uspěchané době neustále přibývá. Seznámí se s rozdělením, projevy, terapií a přístupem k lidem s duševní chorobou. Budou vedeni k porozumění těmto klientům a jejich potřebám, omezením i možnostem a vyvarování se takzvané stigmatizaci.
Jak zvládat emoce
OBSAH KURZU:
Seminář podpoří schopnost uvědomit si psychologický význam a funkci emocí, umožní pochopit principy jejich vzniku, jednotlivé typy a dynamiku. Cílem je naučit se podívat na emoce pohledem "racionality", rozvinout nejen na teoretické bázi svoji emoční inteligenci a s ní spojené kompetence a pochopit principy pozitivní psychologie. Účastníci se dozví, jaká je základní pomoc a dovednosti práce s hraničními emocemi vlastními prostředky. Budou umět zvolit vhodné komunikační strategie a posilovat pozitivní emoce u klientů.