Komunikace v obtížných situacích
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku komunikace v sociálních službách v souvislosti se situacemi, které mohou být obtížné jak pro klienty, tak i pro pracovníky. Východiskem pro pochopení podstaty zvládnutí komunikačně náročné situace je úvodní seznámení účastníků se základními druhy komunikace – verbální, neverbální a sociální – a s jejich vzájemným propojením. Důraz je kladen na význam neverbální komunikace při kontaktu hlavně se seniory a s klienty se zdravotním postižením. Podrobnější vysvětlení pojmů efektivní komunikace a aktivní naslouchání má přispět k uvědomění si důležitosti těchto zásad při komunikaci mezi lidmi obecně. Důraz je opakovaně ve všech modulech programu kladen na lidský vztah mezi klientem a pracovníkem. Vysvětleny jsou komunikační styly a vliv osobnosti na komunikaci. Dostatečný prostor je věnován komunikačním bariérám a jejich vlivu na komunikaci s klienty, kteří jsou znevýhodněni věkem a zdravotním stavem. Nedílnou součástí programu je vysvětlení spojitosti mezi komunikací v obtížné situaci a emocemi. Pozornost je zaměřena na témata obtížných rozhovorů (např. smrt, sex, domácí násilí), která komunikaci ovlivňují, ale i na existenci každodenních obtížných situací a jejich zvládání. Vzdělávací program se věnuje také možným postojům pracovníka k danému tématu a jeho chování v dané situaci. Účastníci se formou rozboru kazuistik seznámí s možnostmi řešení konkrétních obtížných situací.