Lektoři
Bc. Renata Kratochvílová Křemenová
Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, bakalářský obor Sociální politika a sociální práce. V oblasti sociálních služeb se pohybuje od roku 2000. Působila v domově pro seniory jako sociální pracovnice a získala zde zkušenosti jako členka středního managementu. Jako ředitelka centra služeb pro zdravotně postižené se věnovala základnímu i speciálnímu poradenství pro zdravotně postižené a seniory. V organizacích Educa partner a SOCIO získala několikaleté zkušenosti jako manažer vzdělávání v sociálních službách.
Od roku 2011 se věnuje lektorské, přednáškové a poradenské činnosti.
S APSS ČR intenzivně spolupracuje od roku 2018 jako externí lektorka a je členkou lektorského týmu, který realizuje kvalifikační kurs pro pracovníky v sociálních službách.
K oblíbeným tématům jejích přednášek patří vše, co se týká mezilidské komunikace a vztahu mezi pracovníkem a klientem s etickým i lidským přesahem. Teorii vždy prokládá vlastními zkušenostmi z práce s cílovými skupinami, mezi které patřili hlavně senioři a zdravotně postižení. Snaží se i o nevšední zpracování témat, kterými jsou například problematika smrti a umírání a problematika konfliktů.
Při svých přednáškách zdůrazňuje, že „…člověk, pokud chce, se učí celý život…“. Sama se dodnes průběžně vzdělává v oblastech, které jí v sociální oblasti byly vždy blízké – paliativní péče, problematika Alzheimerovy a Parkinsonovy nemoci, konflikty a mediace, komunikace a etika. Setkání s účastníky přednášek jsou pro ní vždy velkým profesním i lidským přínosem.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Úvod do vzpomínkových aktivit aneb Kufr plný vzpomínek
Vzdělávací program se zaměřuje na využití vzpomínkových aktivit při práci se seniory a lidmi s demencí v sociálních službách. Důležitým východiskem pro pochopení významu práce se vzpomínkami je seznámení účastníků s obsahem základních pojmů a souvislostmi mezi nimi: vzpomínky, vzpomínání a jeho funkce a druhy, role osobnosti člověka v procesu vzpomínání, rozdíl mezi vzpomínkovými aktivitami a reminiscenční terapií, druhy vzpomínkových aktivit, přístupy k využívání vzpomínek při práci se seniory, význam a efekt vzpomínkových aktivit při práci s danou cílovou skupinou. Vzpomínky obecně jsou přirozenou součástí života každého člověka a u seniorů a lidí s demencí nabývají obzvlášť důležitého významu. Efekt vzpomínkových aktivit je u nich podmíněn správným přístupem pracovníků, kteří klienty při těchto aktivitách doprovázejí. Důraz je kladen na období adaptačního procesu, na přirozenost, na lidský přístup a rovnocenný vztah mezi klientem a pracovníkem. Program umožňuje účastníkům navzájem si předávat zkušenosti s danou aktivitou a na základě konkrétních kazuistik navrhnout možnosti řešení daných situací s cílem zkvalitnit přístup ke klientovi tak, aby spokojenost byla jak na straně klienta, tak i pracovníka. Nedílnou součástí je i vysvětlení rizik spojených s realizací vzpomínkových aktivit a seznámení s možnostmi, jak jim předcházet. Součástí vzdělávacího programu je také praktická část, která je zaměřena především na výběr klientů vhodných pro aktivity spojené se vzpomínáním,
Proti násilí v sociálních službách v obrazech
Jak efektivně komunikovat s rodinou klienta - seniora
Úvod do vzpomínkových aktivit aneb Kufr plný vzpomínek
Vzdělávací program se zaměřuje na využití vzpomínkových aktivit při práci se seniory a lidmi s demencí v sociálních službách. Důležitým východiskem pro pochopení významu práce se vzpomínkami je seznámení účastníků s obsahem základních pojmů a souvislostmi mezi nimi: vzpomínky, vzpomínání a jeho funkce a druhy, role osobnosti člověka v procesu vzpomínání, rozdíl mezi vzpomínkovými aktivitami a reminiscenční terapií, druhy vzpomínkových aktivit, přístupy k využívání vzpomínek při práci se seniory, význam a efekt vzpomínkových aktivit při práci s danou cílovou skupinou. Vzpomínky obecně jsou přirozenou součástí života každého člověka a u seniorů a lidí s demencí nabývají obzvlášť důležitého významu. Efekt vzpomínkových aktivit je u nich podmíněn správným přístupem pracovníků, kteří klienty při těchto aktivitách doprovázejí. Důraz je kladen na období adaptačního procesu, na přirozenost, na lidský přístup a rovnocenný vztah mezi klientem a pracovníkem. Program umožňuje účastníkům navzájem si předávat zkušenosti s danou aktivitou a na základě konkrétních kazuistik navrhnout možnosti řešení daných situací s cílem zkvalitnit přístup ke klientovi tak, aby spokojenost byla jak na straně klienta, tak i pracovníka. Nedílnou součástí je i vysvětlení rizik spojených s realizací vzpomínkových aktivit a seznámení s možnostmi, jak jim předcházet. Součástí vzdělávacího programu je také praktická část, která je zaměřena především na výběr klientů vhodných pro aktivity spojené se vzpomínáním,