Lektoři
Bc. Marie Bendová DiS.
Vystudovala jsem vyšší odbornou školu sociálně právní – sociální pedagogika (DiS.). V roce 2018 jsem dostudovala na UJKU obor speciální pedagogika (Bc.). V roce 2021 jsem získala odbornou způsobilost k výkonu zdravotnického povolání Zdravotně-sociální pracovník .
Jsem členem Profesního svazu zdravotnických pracovníků v sociálních službách
Profesně mám nejblíže k přímé péči s klienty a jejich rodinami. V minulosti jsem pracovala s cílovou skupinou osob s mentálním postižením a seniorů. Byla jsem vedoucí DOZP a terénní pečovatelské služby. Pracuji jako zdravotně-sociální pracovnice v nemocnici.
Věnuji se krizové intervenci, syndromu vyhoření, problematice stresu, stresových situací a komunikace pracovníků v sociálních službách.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Asertivita jako strategie jednání pro pracovníky sociálních služeb
Jak zvládnout syndrom vyhoření
Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku syndromu vyhoření, který se v posledních letech stal součástí oblasti sociálních služeb. Východiskem pro pochopení podstaty syndromu vyhoření u pracovníků této pomáhající profese je seznámení účastníků s obsahem základních pojmů, kterými jsou: zátěž, krize a krizová intervence, trauma, etická dilemata a stres. Se samotnou problematikou syndromu vyhoření se účastníci seznámí prostřednictvím výkladu, který obsahuje charakteristiku jednotlivých fází syndromu vyhoření, jeho příčiny, projevy a příznaky. Důraz je kladen na vysvětlení rozdílů mezi zátěží, krizí, traumatem, stresem a samotným syndromem vyhoření. Vysvětlen je proces adaptace na stres prostřednictvím fází adaptačního syndromu a strategie vyrovnání se se stresem. Program je zaměřen i na definování reakcí na syndrom vyhoření (biologické a psychické) a na seznámení účastníků s obrannými mechanismy. Vysvětlen je význam supervize v oblasti sociálních služeb, popsána je charakteristika profesionálně vedené supervize a je upozorněno na projevy a důsledky supervize neprofesionální. Dostatečný prostor je věnován teorii předcházení stresu, kdy si účastníci následně mají možnost v rámci řízené diskuse vyměňovat svoje zkušenosti nejen se stresem, ale i se samotným syndromem vyhoření – setkání přímé nebo zprostředkované. Nedílnou součástí programu je i vysvětlení spojitosti stresu a syndromu vyhoření včetně jeho prevence.
Etická komunikace s lidmi s mentálním postižením
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Vzdělávací program je určen sociálním pracovníkům, pracovníkům v sociálních službách, a i vedoucím pracovníkům, kteří se podílejí na podpoře, pomoci a péči o osoby s různými stupni mentálního postižení. Při práci s mentálním postižením je důležitá nejen schopnost pracovníka identifikovat specifické potřeby a projevy v komunikaci, ale je nutné na ně vhodně reagovat adekvátně zvolenou metodou. Program nabízí pracovníkům informace o vývoji řeči a komunikačních schopnostech mentálně postižených. Vyzývá k zamyšlení nad etickými dilematy v rámci komunikace a v rámci podpory a péče o lidi s mentálním postižením. Účastníci si vyzkouší mnoho praktických komunikačních nácviků, bude představena komunikace nevhodná i etická. Pomocí teoretických informací o empatické a na člověka orientované komunikaci získají účastníci jiné úhly pohledu na možnosti efektivnější komunikace s osobami s mentálním postižením.