Lektoři
Mgr. Petra Macková
Lektorské činnosti v oblasti sociálních služeb se věnuje 10 let. Vystudovala učitelské obory na Pedagogické a Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity, absolvovala řadu odborných či manažerských kurzů. Pracovala jako učitelka, ředitelka školy, zastávala manažerské posty. Spolu s Ing. Česlavem Santariem založila a vedla akreditovanou vzdělávací instituci Diakonický institut v Českém Těšíně. Má vlastní zkušenosti s vedením služeb v sociální oblasti (pěstounská péče, dlouhodobě nezaměstnaní, chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením), ale i s celkovou problematikou neziskových organizací, které zastupovala v Radě vlády pro nestátní neziskové organizace. Od r. 2011 se věnuje samostatné lektorské, poradenské, konzultační a supervizní činnosti v oblasti sociálních služeb a financí. Po získání mezinárodního certifikátu reteamingu (metoda koučování) dělá také týmové supervize v zařízeních sociálních služeb.
Pro Institut vzdělávání P. Kluzová lektoruje mj. témata:
• Efektivní vedení lidí.
• Úvod do supervize.
• Vzdělávací plány organizace.
• Stres, konflikt.
Motto:
„Velice si vážím všech, kdo pracují v sociálních službách. Dělají náročnou práci jak fyzicky, tak psychicky, často za velmi nízké mzdy. Ráda bych přispěla k podpoře těchto výjimečných lidí… vzděláváním, supervizí, konzultací."
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Týmová spolupráce v sociálních službách
Cílem kurzu je předat účastníkům znalosti a dovednosti potřebné k úspěšnému budování týmů v sociálních službách a rozvoji spolupráce na všech úsecích organizace. Sociální práce v sociálních službách je nejčastěji postavena na kooperaci nejen interních pracovníků poskytovatele, ale i externích odborníků. Základem je podpora klienta v nepříznivé sociální situaci, což s sebou často nese povinnosti a zadání pro vícero profesí v jedné službě včetně síťování s jinými institucemi zvenčí. Lektoři seznámí účastníky s metodami a moderními trendy v oblasti budování, rozvoje, vedení a motivování k týmové spolupráci. Získají informace o druzích a specifikách pracovních týmů a vnitřních formálních organizačních strukturách. Apel bude kladen na společnou odpovědnost za výsledky, hledání řešení a rozhodování s ohledem na poskytovanou sociální službu a očekávání, možnosti, potřeby klienta. Cílem kurzu je předat účastníkům takové informace, které je podpoří při řešení složitých, interdisciplinárních a obtížně strukturovatelných úkolů v sociálních službách. Dílčím cílem je pak podpořit je a odstranit u nich vnitřních bloky a přesvědčení o neschopnosti či nemožnosti vybudovat fungující tým, probudit jejich vnitřní potenciál a schopnosti vést sebe i druhé, být součástí jedné či více pracovních skupin mající společné aktivity vedoucí ke společnému cíli.
Eliminace nežádoucích jevů na pracovišti a utváření pozitivního pracovního klimatu v sociálních službách
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Vzdělávací program se zaměřuje na pracovní týmy na všech úrovních poskytovatele sociální služby. Nelze totiž od sebe odlučovat efektivitu a kvalitu vztahů v pracovním týmu od kvality poskytované sociální služby a osobní spokojenosti klienta. Jde o propojené nádoby. Pracovní klima lze vnímat z hlediska jeho stálosti, intenzity, atraktivity, kvality. Klima v sociálních službách může být pozitivní, otevřené, tvůrčí, inspirativní, podnětné, zdravé, motivující bez konfliktů a krizí, kterých vzniká každodenně celá řada. Prakticky se jim nelze vyhnout. Konflikt je obyčejně vnímán jako střet něčeho s něčím a lze jej považovat za stav, který vnáší nerovnováhu nebo nestabilitu. Individuální zkušenost s konfliktem může být negativní nebo pozitivní, podle toho jak se k němu každý jedinec staví. Tento kurz seznamuje frekventanty se základními principy a typy nežádoucích jevů a patologických vztahů v organizacích poskytujících sociální služby. Vysvětluje jednotlivé formy a projevy těchto jevů s důrazem na dopady na pracovníky a rovněž se zabývá dopady na organizaci jako celek. Specifikuje možné druhy ztrát, které krizové situace způsobují. Kurz se zabývá také možnými dopady na kvalitu poskytované sociální služby a spokojenost jejího klienta. Účastníci navzájem sdílejí a analyzují své zkušenosti a na základě získaných informací navrhují možnosti řešení daných situací vedoucích ke kvalitě sociální služby i kvalitě vztahů na pracovišti.
Hodnocení a motivace pracovníků sociálních služeb
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Cílem kurzu je předat účastníkům znalosti a dovednosti potřebné k úspěšnému zvládnutí všech činností spojených s moderními trendy řízení lidských zdrojů v sociálních službách a zaměřit se především na oblast motivování zaměstnanců ke kvalitě poskytované služby, a to na všech úrovních a úsecích organizace. Ve všech formách sociálních služeb stále dochází k časté fluktuaci zaměstnanců, která bývá způsobena jejich nedostatečnou podporou a péčí o ně. Lektoři seznámí účastníky s metodami a moderními trendy v oblasti řízení, delegování, motivaci, hodnocení, rozvoji zaměstnanců a procvičí je ve vedení motivačního a hodnotícího rozhovoru jako podpůrného nástroje využívajícího zpětné vazby. Podstatná část kurzu bude zaměřena na praktické provádění hodnocení a motivaci pracovníků, a to s důrazem na individuální, ale i spravedlivý přístup ke všem zaměstnancům. Cílem kurzu je předat účastníkům takové informace, které je podpoří v udržení si kvalitních zaměstnanců v sociální službě prostřednictvím rozvojových a motivačních programů. Dílčím cílem kurzu je seznámit účastníky s obecnými motivátory a jejich individuálním vyžívání.
Komunikace v obtížných situacích
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku komunikace v sociálních službách v souvislosti se situacemi, které mohou být obtížné jak pro klienty, tak i pro pracovníky. Východiskem pro pochopení podstaty zvládnutí komunikačně náročné situace je úvodní seznámení účastníků se základními druhy komunikace – verbální, neverbální a sociální – a s jejich vzájemným propojením. Důraz je kladen na význam neverbální komunikace při kontaktu hlavně se seniory a s klienty se zdravotním postižením. Podrobnější vysvětlení pojmů efektivní komunikace a aktivní naslouchání má přispět k uvědomění si důležitosti těchto zásad při komunikaci mezi lidmi obecně. Důraz je opakovaně ve všech modulech programu kladen na lidský vztah mezi klientem a pracovníkem. Vysvětleny jsou komunikační styly a vliv osobnosti na komunikaci. Dostatečný prostor je věnován komunikačním bariérám a jejich vlivu na komunikaci s klienty, kteří jsou znevýhodněni věkem a zdravotním stavem. Nedílnou součástí programu je vysvětlení spojitosti mezi komunikací v obtížné situaci a emocemi. Pozornost je zaměřena na témata obtížných rozhovorů (např. smrt, sex, domácí násilí), která komunikaci ovlivňují, ale i na existenci každodenních obtížných situací a jejich zvládání. Vzdělávací program se věnuje také možným postojům pracovníka k danému tématu a jeho chování v dané situaci. Účastníci se formou rozboru kazuistik seznámí s možnostmi řešení konkrétních obtížných situací.