Lektoři
Mgr. Petra Macková

Vystudovala učitelské obory na Pedagogické a Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity, absolvovala řadu odborných či manažerských kurzů, včetně koučinku, v současné době prochází psychoterapeutickým výcvikem.
Pracovala krátce jako učitelka, většinu profesního života strávila v sociálních službách na manažerských postech. Je spoluzakladatelkou dvou organizací zaměřených na celoživotní vzdělávání pracovníků v sociálních službách a na poskytování sociálních služeb. Neziskové organizace z Moravskoslezského kraje zastupovala v Radě vlády pro tento sektor.
Lektorské činnosti v oblasti sociálních služeb se věnuje více, než 15 let. Jako OSVČ dále poskytuje také týmové a manažerské supervize v zařízeních sociálních služeb včetně metodických konzultací.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Týmová spolupráce v sociálních službách
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams a počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
__________________________________________________________________________________________________________________________
- Tým a jeho specifika v sociální službě: Tým poskytovatele, jeho specifika s ohledem na poskytovanou sociální službu, týmová spolupráce, vlastnosti a časová omezenost týmu, význam a předpoklady týmové práce s ohledem na klienta.
- Budování a rozvoj týmu poskytovatele sociální služby: Vývojové a rozvojové etapy budování týmu, role jednotlivých členů a vedoucího týmu, koordinace a motivace pracovního týmu, posilování týmové soudržnosti s ohledem na poslání a vizi poskytovatele sociální služby.
- Řízení týmu: Řízení týmu, rozvoj týmové spolupráce a její pravidla, zážitek týmové spolupráce, skupinová dynamika a kompetence jednotlivých členů týmu.
- Moje role v týmu sociální služby: Uvědomění si vlastní role v týmu, jakým způsobem ovlivňuji druhé a podílím se na výkonnosti, kvalitě a klima v týmu, kultura týmové práce a organizace.
- Společná vize a cíle týmu poskytovatele: Identifikace a sounáležitost k vizi a cílům organizace i pracovního týmu, charakter pracovního úkolu, funkční dělba práce, sdílení informací.
- Klima v týmu a jeho vliv na klienta poskytované sociální služby: Subjektivní a objektivní příčiny vzniku konfliktu, práce s konfliktem a sympatiemi a antipatiemi v týmu - vzájemná tolerance a respekt členů týmu i respekt ke klientovi sociální služby, jeho potřebám a očekávání.
Asertivita jako strategie jednání pro pracovníky sociálních služeb
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
____________________________________________________________________________________________________________________________
- Úvod do problematiky: představení lektora a účastníků semináře, očekávání a přání od semináře, zkušenosti s tématem v praxi. Seznámení s cíli a očekávanými výstupy. Seznámení s pravidly ve skupině.
- Úvod do asertivity jako strategie jednání v mezilidských vztazích a komunikaci v organizacích sociálních služeb. Asertivita a sebehodnota pracovníka: definování pojmu asertivita. Analýza situací, ve kterých by pracovníci rádi jednali asertivně, ale nedaří se jim to. Pojednání o teorii potřeb a sebehodnotě v kontextu využívání asertivity jako strategie jednání ke klientovi organizace sociální péče.
- Asertivní práva: přehled asertivních práv, stručný test k uvědomění vlastních preferencí v jednání a komunikaci s klienty sociálních služeb.
- Praktický nácvik asertivní komunikace: praktický nácvik jednání pracovníka s klientem sociální organizace. Nácvik formou „hraní rolí“. Nácvik hraní rolí probíhá na kazuistikách z pracovišť účastníků kurzu.
- Základy asertivního jednání. Typy manipulace v komunikaci: přehled asertivního jednání a komunikace. Analýza významu verbálních a neverbálních aspektů komunikace ve využití asertivity jako strategie jednání s klientem sociální organizace. Typy manipulací, které mohou klienti sociální péče používat. Doporučení a konkrétní příklady, jak v takových situacích reagovat a jednat.
- Asertivní techniky: přehled základních asertivních technik, které lze v komunikaci s klientem sociálních služeb využít. Technika gramofonové desky, technika otevřených dveří apod…
- Praktický nácvik asertivní komunikace: praktický nácvik jednání pracovníka s klientem sociální organizace. Nácvik formou „hraní rolí“. Nácvik hraní rolí probíhá na kazuistikách z pracovišť účastníků kurzu.
- Využití asertivity v pracovním i osobním životě. Asertivita a duševní hygiena: shrnutí hlavních myšlenek semináře, pojmenování hlavního významu asertivity jako strategie v jednání s druhými lidmi v udržení duševní hygieny a v prevenci syndromu vyhoření.
Týmová spolupráce v sociálních službách
- Tým a jeho specifika v sociální službě: Tým poskytovatele, jeho specifika s ohledem na poskytovanou sociální službu, týmová spolupráce, vlastnosti a časová omezenost týmu, význam a předpoklady týmové práce s ohledem na klienta.
- Budování a rozvoj týmu poskytovatele sociální služby: Vývojové a rozvojové etapy budování týmu, role jednotlivých členů a vedoucího týmu, koordinace a motivace pracovního týmu, posilování týmové soudržnosti s ohledem na poslání a vizi poskytovatele sociální služby.
- Řízení týmu: Řízení týmu, rozvoj týmové spolupráce a její pravidla, zážitek týmové spolupráce, skupinová dynamika a kompetence jednotlivých členů týmu.
- Moje role v týmu sociální služby: Uvědomění si vlastní role v týmu, jakým způsobem ovlivňuji druhé a podílím se na výkonnosti, kvalitě a klima v týmu, kultura týmové práce a organizace.
- Společná vize a cíle týmu poskytovatele: Identifikace a sounáležitost k vizi a cílům organizace i pracovního týmu, charakter pracovního úkolu, funkční dělba práce, sdílení informací.
- Klima v týmu a jeho vliv na klienta poskytované sociální služby: Subjektivní a objektivní příčiny vzniku konfliktu, práce s konfliktem a sympatiemi a antipatiemi v týmu - vzájemná tolerance a respekt členů týmu i respekt ke klientovi sociální služby, jeho potřebám a očekávání.
Jak to s tím stresem vlastně je?
Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku zvládání stresu, který je součástí pracovního i soukromého života každého člověka. Východiskem pro pochopení podstaty stresu je seznámení účastníků s obsahem základních pojmů, které kromě samotného stresu souvisejí s náročnými životními situacemi. Důraz je kladen na adaptaci na stres prostřednictvím fází adaptačního syndromu, na hodnocení stresové situace a na strategie vyrovnání se se stresem. Program je zaměřen i na definování reakcí na stres (biologické a psychické), na seznámení účastníků s obrannými mechanismy. Vysvětlena je strategie práce se stresem. Nedílnou součástí programu je i vysvětlení spojitosti stresu a syndromu vyhoření včetně jeho prevence. Vzdělávací program se věnuje také psychohygieně a v rámci praktické části se účastníci teoreticky i formou praktického nácviku seznámí s některými relaxačními technikami.
- Náročné životní situace
- Stres jako reakce na zátěž
- Fáze adaptačního syndromu. Hodnocení stresové situace.
- Reakce na stres a předcházení stresovým situacím
- Syndrom vyhoření a jeho fáze
- Prevence syndromu vyhoření, psychohygiena a relaxace v souvislosti se stresem