Lektoři
Bc. Zdeňka Beránková Juchelková
Má bohaté zkušenosti v oblasti zdravotnictví a sociální práce. Svojí kariéru odstartovala jako zdravotní setra. Vyšší vzdělání získala na Institutu pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně. Je absolventkou bakalářského programu Zdravotně sociální péče a v současné době dokončuje magisterské studium obor Sociální práce se zaměřením na komunikaci a aplikovanou psychoterapii. V současnosti je frekventantkou psychoterapeutického výcviku. Dlouhodobě se zajímá o problematiku neformální péče a podílí se na realizaci projektů zaměřených na podporu laických pečujících a tvorby systému zdravotně sociálního pomezí. Lektorské činnosti se věnuje od roku 2015.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Rodina jako důležitá součást multidisciplinárního týmu
Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku spolupráce rodiny klienta-seniora s týmem pracovníků sociální služby. Východiskem pro pochopení podstaty daného tématu je seznámení účastníků s významem rodiny jako takové v životě každého jedince. Důraz je zde kladen na období stáří a na postavení seniora v rodině v době před využíváním sociální služby. Program je následně zaměřen na období, kdy se senior stává klientem sociální služby, a v čem spočívají rizika adaptačního procesu z pohledu všech zúčastněných. Dostatečný prostor je věnován samotné spolupráci rodiny s týmem pracovníků sociální služby. Vysvětleny jsou předpoklady pro vzájemnou spolupráci i problémové situace při komunikaci s rodinou. Pozornost je zaměřena na příčiny konfliktních situací mezi týmem pracovníků a rodinou a na řešení náročných situací. Vzdělávací program se věnuje také základnímu legislativnímu rámci v kontextu vůle rodiny versus vůle klienta-seniora.
Rodina jako důležitá součást multidisciplinárního týmu
Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku spolupráce rodiny klienta-seniora s týmem pracovníků sociální služby. Východiskem pro pochopení podstaty daného tématu je seznámení účastníků s významem rodiny jako takové v životě každého jedince. Důraz je zde kladen na období stáří a na postavení seniora v rodině v době před využíváním sociální služby. Program je následně zaměřen na období, kdy se senior stává klientem sociální služby, a v čem spočívají rizika adaptačního procesu z pohledu všech zúčastněných. Dostatečný prostor je věnován samotné spolupráci rodiny s týmem pracovníků sociální služby. Vysvětleny jsou předpoklady pro vzájemnou spolupráci i problémové situace při komunikaci s rodinou. Pozornost je zaměřena na příčiny konfliktních situací mezi týmem pracovníků a rodinou a na řešení náročných situací. Vzdělávací program se věnuje také základnímu legislativnímu rámci v kontextu vůle rodiny versus vůle klienta-seniora.
Komunikace s osobami trpícími Alzheimerovou chorobou
Komunikace, a to jak verbální, tak i neverbální, je základem kvalitní a především individuální péče o osoby s ACH ve všech formách sociálních služeb (pobytové, ambulantní, terénní) i v neformální, tedy domácím prostředí. Všeobecně se ví, že právě špatně zvolený způsob komunikace může u nemocné osoby vyvolávat řadu nepokojů, neklidů, agresivitu, nebo snižovat či zcela devalvovat pocity komfortu a osobní spokojenosti. Základem tohoto vzdělávacího programu je informovanost o ACH i jiných formách demence s poukázáním na příznaky i projevy osoby trpící touto nemocí. Smyslem a cílem tohoto programu je provádět účastníky každodenními situacemi vznikajícími při péči o osoby s ACH, zvládat tyto situace prostřednictvím vhodných komunikačních technik, a ulehčit jim tak v řešení často velmi náročných momentů. Součástí vzdělávacího programu bude i nácvik technik zaměřených především na zjišťování potřeb osoby s ACH, vzpomínání, vedení rozhovoru a pokládání vhodných otázek, naslouchání, zklidnění osoby, ale i hovory o těžkých, avšak pro osobu s demencí často důležitých tématech. Účastník by si měl z kurzu odnést nejen znalost těchto technik, ale především podněty, jak využívat získaných informací při pečování. Část kurzu bude zaměřena i na nácvik těchto technik a předávání si zpětné vazby.
Komunikace v péči o umírající
Sociální péče zahrnuje i řadu klientů v závěru svého života, proto svým pracovníkům umožňuje vzdělávání v tomto tématu. Ti pracovníci, kteří již buď prošli základním vzděláním nebo mají větší praktické zkušenosti v této oblasti, budou mít prospěch z kurzu, který se zabývá zejména tolik žádanou problematikou komunikace s umírajícími osobami a případně s jejich blízkými. Vycházíme z toho, že komunikace s člověkem ohroženým na životě, je velmi obtížná a vyžaduje řadu podmínek na straně prostředí i na straně pečující osoby. I přes náročnost tématu je rozhovor s umírajícím vrcholem paliativní péče, proto je zásadní se jí učit především k prospěchu klienta.
Vztek při práci s klientem aneb Zvládání agrese klientů i vlastní
Kurz si klade za cíl seznámit jeho frekventanty s problematikou vzteku a agresivního chování tak, aby po jeho absolvování nejen uměli rozpoznat a adekvátně reagovat na agresivní chování klientů, ale aby si také byli vědomi projevů vlastního vzteku a uměli s ním konstruktivně zacházet.
Vztek při práci s klientem aneb Zvládání agrese klientů i vlastní
Kurz si klade za cíl seznámit jeho frekventanty s problematikou vzteku a agresivního chování tak, aby po jeho absolvování nejen uměli rozpoznat a adekvátně reagovat na agresivní chování klientů, ale aby si také byli vědomi projevů vlastního vzteku a uměli s ním konstruktivně zacházet.