Lektoři
Mgr. et Bc. Alena Sakařová
Absolventka UK Praha oboru zdravotní vědy a Univerzity sv. Alžbety v Bratislavě oboru sociální práce. V průběhu profesní kariery pracovala jako zdravotní sestra na I. Interní klinice FNKV Praha, kde pečovala převážně o seniorskou populaci. Následovala pozice vedoucí sestry jeslí, dále pracovala jako odborná učitelka na SZŠ Ruská v Praze 1O. Vrchní sestrou byla v Lázních Bechyně, a nakonec se stala na 17 let ředitelkou Domova pro seniory Bechyně do roku 2021. Absolvovala mnoho vzdělávacích aktivit, ze kterých byly nejdůležitější Biografická péče o seniory, paliativní péče, bazální stimulace a kurzy manažerské. V minulosti lektorovala kurzy smyslové aktivizace a vzdělávání se věnovala i v průběhu vedení domova u svých zaměstnanců. Od roku 2023 je lektorkou Institutu vzdělávání APSS ČR.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Komunikace v obrazech se zaměřením na osoby s demencí
Komunikace, navazování kontaktů a důvěrného vztahu mezi pečujícím personálem a uživateli sociálních služeb jsou základem kvalitně poskytované sociální služby. Komunikace se však neomezuje jen na rozhovor, vyprávění, sdělování nebo přijímání informací, ale zahrnuje vše, co člověk činí a jak to činí. Správná komunikace je nezbytným předpokladem pro rozpoznávání a uspokojování potřeb uživatele služby, pro jeho spokojený a kvalitní život, stejně tak jako pro dobrou a přínosnou spolupráci s rodinou či blízkými uživatele. Všeobecně se ví, že za nespokojeností uživatele stojí nevhodně zvolený přístup pečujícího personálu. V rámci tohoto kurzu se absolvent seznámí s praktickou komunikací s osobami s demencí, a to ve všech třech složkách – verbální, neverbální a paraverbální. Osvojí si takové techniky, které podpoří sociální interakci s uživatelem s demencí, obzvláště pak v té fázi demence, kdy uživatel přestává rozumět slovům. Kurz je určen pro profesionální pečovatele v DS, DZR, DOZP, PS, OS a dalších sociálních službách pečujících o osoby s demencí. Kurz je vhodný i pro neformální pečovatele. Kurz bude veden osvědčenou, interaktivní formou výuky v APSS ČR. Účelem kurzu bude zabývat se častými komunikačními situacemi, do kterých se pečovatelé dostávají. Vedle teoretické části budou účastníci pracovat s instruktážními filmy simulujících komunikaci pečovatele s uživatelem. Pro účastníky je přínosná zvolená výuková metoda postavená na teoretickém základu spojeném s krátkými filmy.
Demence v obrazech
Kurz Demence v obrazech patří v APSS ČR k nejfrekventovanějším. Důvody tak vysokého zájmu o tento kurz jsou tři: za prvé je téma kurzu poplatné současné době, obzvláště s ohledem na prognózu zvyšování se počtu osob žijících se syndromem demence ve světě tedy i v České republice, s tím souvisí i cílová skupina seniorů v systému sociálních služeb jako zcela dominantní a za třetí je u tohoto kurzu unikátní interaktivní metoda vzdělávání. Kurz je zaměřen na metody, přístupy v péči a pochopení potřeb člověka s demencí jak v institucionální tak domácí péči. Osm témat je zaměřeno na nejčastější úkony péče – hygiena, sebeobsluha, stravování, aktivizace, vycházky, stesk, spory a sexualita seniora. Pečující by měl mí povědomí o syndromu demence, o jednotlivých stádiích i schopnostech, dovednostech, kompetencích, které nemocnému zůstávají a ty podporovat. Je důležitá znalost potřeb člověka s demencí, a to na všech úrovních. Účastníci kurzu si postupně vybírají z 8 filmů, které simulují nejčastější situace, do kterých se pečovatelé dostávají při každodenní péči o osoby s demencí. Ke každé situaci jsou natočeny dvě varianty – nesprávný přístup a návrh správného řešení jak situaci například zvládnout. Instruktážní situaci jsou navíc výrazně podpořeny i teoretickým výkladem zaměřeným na problematiku demence, obzvláště pak Alzheimerovy nemoci - přednáška lektora včetně praktického vhledu do problematiky AN.
Aktivizace seniorů s využitím prvků biografie klienta
Stárnutí populace se týká celého světa. Stalo se důležitým fenoménem, se kterým musejí počítat všechny systémy ve společnosti, jako jsou systémy zdravotní péče, sociálních služeb a sociálního zabezpečení.V současné době se stále intenzivněji volá po uplatňování holistického přístupu v péči o nemocné.Vedle terapeutických intervencí je stejně důležité pečovat o mezilidský vztah, který je velmi směrodatný pro psychický a fyzický uzdravovací proces, neboť fyzično a psychiku nelze od sebe oddělovat a měly by tudíž jít ruku v ruce. Zhruba před třiceti lety se pacientů zastal prof. Erwin Böhm tím, že se vzepřel situaci, kdy naučená bezmocnost seniory a seniorky spíše váže na lůžko, než aby se pokud možno zachovala, respektive znovu nalezla jejich soběstačnost. Jako první rakouský teoretik v oboru ošetřovatelství sledoval prof. Böhm nové přístupy v geriatrické péči. Podle svého modelu používal biografii jednotlivce jako základ porozumění člověku a jeho chování. Takto se mu podařilo aktivovat, respektive reaktivovat ztracené schopnosti starých a zmatených lidí. Böhmova filozofie zásadně změnila myšlení a postoje pečujících osob. Odměnou za to je podpora maximální soběstačnosti starých lidí a jejich větší aktivní účast na životě.