Otevřené kurzy
Jak se domluvit při spolupráci v týmu
Kurz připraví pracovníky na zavádění efektivní komunikace jako nástroje k dosažení cílů poskytování sociální služby v rámci týmu. Základní poznatky o komunikaci a efektivitě budou provázány se zakázkou zadavatele a klienta, a z nich vyplývajících odpovědností v týmu. Kurz pomůže pracovníkům vědomě volit vhodný způsob komunikace s klienty i kolegy, a vedoucím pracovníkům pomůže nastavovat tento přístup napříč službou u různých pracovníků. Důraz bude kladen na postupy sledování dopadů komunikace při poskytování služby, poskytování zpětné vazby, motivaci pracovníků ke zvyšování efektivity komunikace s přesahem do vedení pracovníků (hodnocení, vzdělávání, odměňování). Cílem je předat účastníkům kompetence k zefektivňování komunikace v týmu služby.
Specifika péče o seniory
Ze všech stran se na nás valí informace o demografickém vývoji směřujícím ke stárnutí populace a tedy k narůstajícímu počtu seniorů ve společnosti. Je jisté, že tito lidé se stávají klienty nejrůznějších sociálních zařízení a mají své specifické potřeby, které se u nich dříve neobjevovaly. S postupujícím věkem narůstá z různých důvodů závislost na druhé osobě a tato závislost zpětně vyžaduje informované pečující osoby. Celá situace má mnohovrstevnatou problematiku, zasahující do všech oblastí společnosti, nejen do tématu zdravotního stavu, jak se dříve prezentovalo. Bludný kruh nelze komplexně vyřešit vzdělávacím programem, přesto nabízíme pohled na klienta - seniora, jako na osobu se svojí minulostí, současností i budoucností, s její závislostí i důstojností. Dotkneme se oblasti fyzických potíží, psychických změn a možností pomoci klientům - seniorům. Samostatná část kurzu bude věnována komunikaci s těmito klienty.
Jak efektivně komunikovat s rodinou klienta - seniora
Posilování aktivity u imobilních klientů
Kurz přináší vhled do problematiky práce s imobilním klientem, který je dlouhodobým upoutáním na lůžko ohrožen imobilizačním syndromem.
- Projevy a důsledky tohoto syndromu, dopad na všechny systémy v těle včetně psychiky
- Jednoduché tělesné aktivizační techniky, které se mohou provádět v rámci hygieny, oblékání nebo samostatně v rámci aktivizace klienta
- Praktické vyzkoušení role imobilního klienta a jaká je závislost na pomoci pracovníka v sociální péči
- Jednoduché sestavy dechových, pasivních a aktivních technik, které mohou klienta motivovat alespoň k pohybu v lůžku
- Individuální a specifický způsob vzájemné komunikace, empatický přístup ke klientovi se zhodnocením jeho možností, dovedností a rozsahu pohybu
Eliminace nežádoucích jevů na pracovišti a utváření pozitivního pracovního klimatu v sociálních službách
Vzdělávací program se zaměřuje na pracovní týmy na všech úrovních poskytovatele sociální služby. Nelze totiž od sebe odlučovat efektivitu a kvalitu vztahů v pracovním týmu od kvality poskytované sociální služby a osobní spokojenosti klienta. Jde o propojené nádoby. Pracovní klima lze vnímat z hlediska jeho stálosti, intenzity, atraktivity, kvality. Klima v sociálních službách může být pozitivní, otevřené, tvůrčí, inspirativní, podnětné, zdravé, motivující bez konfliktů a krizí, kterých vzniká každodenně celá řada. Prakticky se jim nelze vyhnout. Konflikt je obyčejně vnímán jako střet něčeho s něčím a lze jej považovat za stav, který vnáší nerovnováhu nebo nestabilitu. Individuální zkušenost s konfliktem může být negativní nebo pozitivní, podle toho, jak se k němu každý jedinec staví. Tento kurz seznamuje frekventanty se základními principy a typy nežádoucích jevů a patologických vztahů v organizacích poskytujících sociální služby. Vysvětluje jednotlivé formy a projevy těchto jevů s důrazem na dopady na pracovníky a rovněž se zabývá dopady na organizaci jako celek. Specifikuje možné druhy ztrát, které krizové situace způsobují. Kurz se zabývá také možnými dopady na kvalitu poskytované sociální služby a spokojenost jejího klienta. Účastníci navzájem sdílejí a analyzují své zkušenosti a na základě získaných informací navrhují možnosti řešení daných situací vedoucích ke kvalitě sociální služby i kvalitě vztahů na pracovišti.
Změny v personální a mzdové oblasti na rok 2026 a aktuality pro II. pololetí roku 2025
- Připravované legislativní změny v oblasti personální a mzdové problematiky a to především se změnami v Zákoníku práce v roce 2026 a další důležité novinky nezbytné pro práci zaměstnavatelů.
- Změny v zákoníku práce od 1. 6. 2025 a 1.1.2026
- Praktická aplikace novely Zákoníku práce 2025
- Zákonné příplatky ke mzdě, platu nebo odměně
- Pojistné na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění v roce 2025
- Daň z příjmu – závislá činnost
- Problematika stravování
- Další případné novinky podle aktuálního vývoje legislativy
Vzpomínejme, vyprávějme a naslouchejme aneb Význam vzpomínkových aktivit především u lidí s demencí
Vzdělávací program se zaměřuje na využití vzpomínkových aktivit při práci se seniory a lidmi s demencí v sociálních službách. Důležitým východiskem pro pochopení významu práce se vzpomínkami je seznámení účastníků s obsahem základních pojmů a souvislostmi mezi nimi: vzpomínky, vzpomínání a jeho funkce a druhy, role osobnosti člověka v procesu vzpomínání, rozdíl mezi vzpomínkovými aktivitami a reminiscenční terapií, druhy vzpomínkových aktivit, přístupy k využívání vzpomínek při práci se seniory, význam a efekt vzpomínkových aktivit při práci s danou cílovou skupinou. Vzpomínky obecně jsou přirozenou součástí života každého člověka a u seniorů a lidí s demencí nabývají obzvlášť důležitého významu. Efekt vzpomínkových aktivit je u nich podmíněn správným přístupem pracovníků, kteří klienty při těchto aktivitách doprovázejí. Důraz je kladen na období adaptačního procesu, na přirozenost, na lidský přístup a rovnocenný vztah mezi klientem a pracovníkem. Program umožňuje účastníkům navzájem si předávat zkušenosti s danou aktivitou a na základě konkrétních kazuistik navrhnout možnosti řešení daných situací s cílem zkvalitnit přístup ke klientovi tak, aby spokojenost byla jak na straně klienta, tak i pracovníka. Nedílnou součástí je i vysvětlení rizik spojených s realizací vzpomínkových aktivit a seznámení s možnostmi, jak jim předcházet.
Úvod do péče o klienty s Parkinsonovou nemocí
Cílem kurzu je poskytnout teoretické znalosti o nemoci a také praktické dovednosti pro péči o klienty s PN v běžném životě. Kurz zahrnuje cvičení s pomocí speciálních rukavic, které simulují třes rukou spojený s touto nemocí.
- Fáze onemocnění: příčiny a vznik nemoci, příznaky motorické, příznaky nemotorické, typy a formy onemocnění, časový rozvoj nemoci, léčba a léky
- Praktické rady, tipy jak pomoci a jak si poradit v denních činnostech s nemocným: komunikace, poruchy řeči a psaní, pohyb a poruchy chůze, strava a poruchy polykání, spánek a poruchy spánku, vstávání, hygiena a oblékání, psychika, přirozené prostředí
- Využití kompenzačních pomůcek: ukázky nejrůznějších druhů pomůcek k usnadnění chůze, oblékání, hygieny, přípravy a příjmu stravy apod.
- Třes rukou: možnost zažít sníženou citlivost končetin prostřednictvím elektrických rukavic (třes, křeče)
- Závislostní poruchy: poruchy chování, závislostní poruchy a vliv na život nemocného a jeho sociálního začlenění, osobní zkušenosti a příklady z praxi
Standardy kvality sociálních služeb
Cílem kurzu je poskytnout posluchačům aktuální vzdělávací obsah jako součást celoživotního vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách dle požadavku Zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách a provést je standardy kvality sociálních služeb. Cílem kurzu je taktéž seznámit účastníky s aktuální právní úpravou, s obsahem, se zásadami řádného vedení povinné dokumentace poskytovatele sociálních služeb a poskytnout jim možnosti přímé konzultace jejich stávajících zpracovaných dokumentů formou skupinové práce.
Virtuální realita - komunikace v náročných situacích
Praktický nácvik komunikace s využitím virtuální reality a umělé inteligence
- Prostřednictvím virtuální reality vás přeneseme do situací, které jsou velmi blízko k rozvoji možného konfliktu. AI vyhodnotí vaše odpovědi a vybere adekvátní reakci klienta.
- Díky praktickému nácviku vás naučíme, jak reagovat na situaci hrozící eskalací v konflikt, a to nejen s klientem, ale i jeho rodinou.
- Nacvičíte si, jak postupovat ve vyhrocených situacích, co říkat a kdy naopak mlčet.
- Vzdělávání se mj. opírá o komunikační protokol SPIKES.