Lektoři
Mgr. Irena Lintnerová

ředitelka Základní škola a Mateřská škola a poskytovatel sociálních služeb, Kaňka o.p.s.
Lektorské činnosti se věnuje od roku 1995. Původně vystudovala vychovatelství na SPgŠ v Prachaticích a poté dálkově speciální pedagogiku na FTVS UK Praha. Ve své praxi se zabývala problematikou osob se sluchovým, tělesným a kombinovaným postižením; konzultačně i seniorům. Specializuje se na muzikoterapii, alternativní a augmentativní komunikační systémy (AAK), ranou péči a prolínání expresivních terapií do denních činností. Poslední léta řeší i téma dětské paliativní péče v obecném slova smyslu u dětí s život limitující a omezující diagnózou. Řeší podávání stravy u osob s kombinovaným postižením, dysfagií a jinými poruchami.
Pro Institut vzdělávání lektoruje semináře na téma:
- Verbálně nekomunikující I.
- Verbálně nekomunikující II.
- Život s postižením v obrazech
- Kompenzační pomůcky používané v sociálních službách – úvod do problematiky
- Komunikace s osobami s tělesným postižením
- Odřel jsem si koleno, no a co? aneb Práce s riziky u cílové skupiny osob se zdravotním postižením
- Problematika zdravotního postižení v zážitkovém semináři
Je viceprezidentkou APSS ČR pro ambulantní služby, autorkou odborných statí. Na lektorování oceňuje možnost seznámit se s pracovníky i uživateli sociálních služeb napříč republikou a obohatit tak vlastní praxi o další zkušenosti. V kurzech se snaží šířit filozofii, že i s lidmi s nejtěžším kombinovaným postižením je nutno pracovat, a ne o ně jen pečovat; jejím cílem je nabídnout prostřednictvím seminářů náhled na praktické činnosti, pomůcky a strategie, které lze dělat či alespoň vyzkoušet.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Život s postižením v obrazech
Kurz je určen pracovníkům sociálních služeb, kteří pečují o lidi se zdravotním postižením.
Zaměřuje se na situace, kdy dochází ke střetům mezi přáními klienta a názory jeho blízkých, nebo na závislost klienta na službě či konkrétním pracovníkovi.
Dále se věnuje tématům jako je autonomie klienta, respekt k jeho potřebám a porozumění jeho životnímu příběhu, který často ovlivňuje dlouhodobý pobyt v zařízení.
Unikátní je interaktivní metoda – pomocí sedmi krátkých filmů, které zobrazují situace běžné v praxi a stále aktuální v oblasti péče o osoby se zdravotním postižením.
- Finance a ochrana majetku klienta: Hospodaření klienta s vlastními penězi a jeho finanční gramotnost, vliv opatrovníka na majetek klienta a rozhodování o vynakládání finančních prostředků, plány rizik v oblasti finančního zneužívání klienta.
- Partnerství klientů: Etika a partnerství a práce s přiměřenými riziky, rozhodování za pár, plánování partnerství včetně společného života jako součást IP, odpovědnost za soužití včetně bezpečného a chráněného sex, kodex sexuality.
- Přirozené a přiměřené riziko: Možnost žít v přirozeném a přiměřeném riziku, etická dilemata, závislost klienta na sociální službě, projev vůle klienta versus prosazování vůle zákonného zástupce, služby nebo opatrovníka.
- Podpora samostatnosti a soběstačnosti: Nezávislost na službě včetně síťování NSS klienta, infantilizace a bagatelizace potřeb, péče o domácnost, oblečení, vybavení a uskupení pokoje, pracovní činnosti jako nástroj aktivizace.
- Autonomie klienta: Vážně míněný nesouhlas, stížnosti na kvalitu služby ze strany klienta, respekt a tolerance ke klientovi, rodina jako sekundární klient, posilování autonomie klienta vůči rodičům i službě a jeho vedení k odpovědnosti za svůj život.
- Logistika základních úkonů: Norma služby versus očekávání a potřeby klienta, logistika a intimita základních úkonů, estetika klienta.
- Strukturovaný rozhovor s klientem: Komunikace a rozhovor jako nástroj individuálního plánu klienta, limity a podpora silných stránek klienta, klient jako partner, hodnotitel a uživatel.
Život s postižením v obrazech
Kurz je určen pracovníkům sociálních služeb, kteří pečují o lidi se zdravotním postižením.
Zaměřuje se na situace, kdy dochází ke střetům mezi přáními klienta a názory jeho blízkých, nebo na závislost klienta na službě či konkrétním pracovníkovi.
Dále se věnuje tématům jako je autonomie klienta, respekt k jeho potřebám a porozumění jeho životnímu příběhu, který často ovlivňuje dlouhodobý pobyt v zařízení.
Unikátní je interaktivní metoda – pomocí sedmi krátkých filmů, které zobrazují situace běžné v praxi a stále aktuální v oblasti péče o osoby se zdravotním postižením.
- Finance a ochrana majetku klienta: Hospodaření klienta s vlastními penězi a jeho finanční gramotnost, vliv opatrovníka na majetek klienta a rozhodování o vynakládání finančních prostředků, plány rizik v oblasti finančního zneužívání klienta.
- Partnerství klientů: Etika a partnerství a práce s přiměřenými riziky, rozhodování za pár, plánování partnerství včetně společného života jako součást IP, odpovědnost za soužití včetně bezpečného a chráněného sex, kodex sexuality.
- Přirozené a přiměřené riziko: Možnost žít v přirozeném a přiměřeném riziku, etická dilemata, závislost klienta na sociální službě, projev vůle klienta versus prosazování vůle zákonného zástupce, služby nebo opatrovníka.
- Podpora samostatnosti a soběstačnosti: Nezávislost na službě včetně síťování NSS klienta, infantilizace a bagatelizace potřeb, péče o domácnost, oblečení, vybavení a uskupení pokoje, pracovní činnosti jako nástroj aktivizace.
- Autonomie klienta: Vážně míněný nesouhlas, stížnosti na kvalitu služby ze strany klienta, respekt a tolerance ke klientovi, rodina jako sekundární klient, posilování autonomie klienta vůči rodičům i službě a jeho vedení k odpovědnosti za svůj život.
- Logistika základních úkonů: Norma služby versus očekávání a potřeby klienta, logistika a intimita základních úkonů, estetika klienta.
- Strukturovaný rozhovor s klientem: Komunikace a rozhovor jako nástroj individuálního plánu klienta, limity a podpora silných stránek klienta, klient jako partner, hodnotitel a uživatel.