Lektoři
Bc. Gabriela Lašťovka
Vystudovala obor Sociální a charitativní práce na Univerzitě v Hradci Králové.
V oblasti sociální práce působí přes 20 let. Praxi sociální pracovnice získala v pobytových službách - v domově pro seniory a v domově pro osoby se zdravotním postižením. Další zkušenosti získala v ambulantních a terénních sociálních službách, kde pracovala jako sociálně aktivizační pracovnice, sociální pracovnice a metodička. Dále působila jako interní vzdělavatel v souvislosti se standardy kvality a jako konzultant pro jiné sociální služby. Poslední pracovní zkušenosti jsou z oblasti zdravotní služby, na pracovní pozici zdravotně sociální pracovnice ve zdravotnickém zařízení.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Komunikace v péči o umírající
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams a počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
___________________________________________________________________________________________________________________________
- Paliativní minimum: opakování zásad paliativní péče, její cíle, seznámení s prožíváním klientů, s jejich potřebami duševními, sociálními a duchovními se zaměřením na následnou komunikaci.
- Komunikace v paliativní péči obecně: seznámení s hlavními zásadami komunikace, s jejími podmínkami na straně prostředí, klienta i pečující osoby, přehled nejdůležitějších zásad komunikace přímo s klienty v závěru života.
- Komunikace s klientem a jeho rodinou: rozebrání možností, jak začít rozhovor s umírajícím klientem, jak reagovat na jeho otázky, poznámky ke komunikaci s rodinou klienta a s klientem neschopným standartní komunikace.
Praktický průvodce IP nejenom v pečovatelských službách
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams a počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
______________________________________________________________________________________________________________________
- Legislativní rámec IP, vyhodnocování a popis nepříznivé sociální situace v příkladech.
- Proces plánování (základní charakteristiky od jednání se zájemcem přes smlouvu, tvorbu individuálního plánu a jeho přehodnocení), propojování s příběhy z praxe účastníků a lektora
- Praktická ukázka zjišťování potřeb a práce se zjištěním s ohledem na stanovování osobních cílů - vyplňování kruhového diagramu potřeb.
- Zjišťování potřeb (různými metodami), osobní cíle - co to jsou, jak se zjišťují, k čemu slouží, příklady cílů, jak má vypadat hodnocení průběhu služby a naplňování osobních cílů. Vše ukazováno na příkladech z praxe účastníků nebo lektora.
- Klíčový pracovník (kdo to je, jeho kompetence), pravidla pro tvorbu IP, obsah individuálního plánu, co to je míra optimální podpory, jak je to s riziky a tvorbou rizikových plánů; co se stane při špatném vyhodnocení míry podpory - riziko přepečování, zanedbávání, zneužívání.
- Pravidla pro plánování s jednotlivými cílovými skupinami - "běžný" senior, osoba se specifickými potřebami v komunikaci, osoba s demencí, osoba s omezenou svéprávností,… s poukazem na praxi.
- Metody práce, jak vést rozhovor, jak vysvětlit uživateli smysl individuálního plánování, fáze rozhovoru, aktivní naslouchání.
- Tvorba individuálního plánu.
Jak zvládat emoce
- Vymezení pojmu emoce a emoční zkušenost: emoce a city, obecné vymezení, rysy, znaky, charakteristiky a dělení emocí, citové projevy, citové poruchy, emoce a duševní poruchy, hranice kompetencí a role pracovníka v práci s poruchami emocí.
- Emoční inteligence a práce s ní: rámec emoční inteligence, její složky, možnosti jejich rozvoje. Pozitivní psychologie a její význam pro praktický život. Prvky podpory pozitivního myšlení u klientů a týmu.
- Práce s emocemi u uživatelů služeb: složité situace a stavy spojené s emocemi klientů. Práce s agresí, laická diagnostika a oddělení účelového chování od psychiatrické roviny, zvládání a předcházení vypjatým emocionálním situacím.
Kvalita života, důstojnost a autonomie ve stáří – cesta od teorie k praxi
- Co je kvalita života: představy, vymezení, představení různých konceptů a přístupů, měřící nástroje kvality života, švýcarský model kvality života - 4 oblasti kvality života a 17 kategorií, nástroj plánování kvality života a jeho vazba na individuální plánování, kazuistiky a příklady z praxe, etické aspekty tématu
- Co je lidská důstojnost: představy, vymezení koncepty, 4 oblasti důstojnosti - ochrana těla a života, možnost sebeurčení, respektování lidských práv a respektuplné jednání ostatních, kazuistiky a příklady z praxe, etické aspekty tématu.
- Autonomie (sebeurčení): představy, vymezení, koncepty, situace ohrožující autonomii, právo na autonomii v situaci nesamostatnosti a závislosti, kazuistiky a příklady z praxe, etické aspekty tématu
- Specifická témata při aplikaci uvedených konceptů v praxi:
- důstojnost v umírání
- důstojnost a autonomie u lidí s demencí
- rozhodování o péči s ohledem na důstojnost a autonomii klienta
- kultura organizace podporující důstojnost a autonomii
- uplatňování principu normality
- podpora důstojnosti a autonomie jako úkol managementu
- specifické nástroje podporující autonomii - např. dříve vyslovená přání
- zástupné rozhodování (např. opatrovníci, rodina apod.)
Jak zvládat emoce
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
- Vymezení pojmu emoce a emoční zkušenost: emoce a city, obecné vymezení, rysy, znaky, charakteristiky a dělení emocí, citové projevy, citové poruchy, emoce a duševní poruchy, hranice kompetencí a role pracovníka v práci s poruchami emocí.
- Emoční inteligence a práce s ní: rámec emoční inteligence, její složky, možnosti jejich rozvoje. Pozitivní psychologie a její význam pro praktický život. Prvky podpory pozitivního myšlení u klientů a týmu.
- Práce s emocemi u uživatelů služeb: složité situace a stavy spojené s emocemi klientů. Práce s agresí, laická diagnostika a oddělení účelového chování od psychiatrické roviny, zvládání a předcházení vypjatým emocionálním situacím.