Lektoři
Bc. Adéla Francírková DiS.
Jsem absolventkou oboru Diplomovaný nutriční terapeut a následně oboru Sociální politika a sociální práce, což mi umožnilo propojit mé odborné znalosti v oblasti výživy a sociální práce. V oblasti sociální práce mám čtyřletou praxi, během které jsem se zaměřovala na problematiku migrace a integrace cizinců na trh práce v České republice. V této souvislosti jsem se podílela na řadě projektů zaměřených na podporu migrantů a jejich začlenění do pracovního procesu, především v rámci Moravskoslezského kraje. Tato zkušenost mi rozšířila obzory v oblasti mezikulturní práce, trpělivé komunikace a individuálního přístupu k potřebám klientů.
Jednou z mých srdečních oblastí je lektorství. Už několik let vedu rekvalifikační kurzy pro pracovníky v sociálních službách, semináře zaměřené na náhradní rodinnou péči i odborná školení pro profesionály pečující o seniory. Již 3. rokem působím také jako externí učitel odborných předmětů na SZŠ a VOŠ zdravotnické, kde studentům předávám nejen teoretické znalosti, ale i zkušenosti z praxe.
Od roku 2023 spolupracuji s Asociací poskytovatelů sociálních služeb, kde se věnuji tématům jako:
• Kvalita života, autonomie a důstojnost klienta
• Efektivní komunikace s rodinami seniorů
• Úvod do kvality a problematiky sociálních služeb
• Etika a lidská práva v sociální péči
• Role a metody sociálního pracovníka v praxi
Vzhledem ke své letité praxi nutričního terapeuta jsem také schopna nabídnout veškeré kurzy, které souvisejí s výživou člověka, a to v jeho jakémkoli životním období.
Aktuálně působím jako nutriční terapeutka v Domově pro seniory Kamenec a zároveň vedu svou vlastní nutriční ambulanci, kde spolupracuji s lékaři. Právě zde se naplno ukazuje síla multioborového přístupu – propojení nutričního poradenství s prací sociálních pracovníků a pečujících profesí je pro kvalitní péči o klienty naprosto zásadní.
Ve volném čase ráda cestuji a věnuji se přirozenému pohybu – protože věřím, že rovnováha mezi profesním a osobním životem je nedílnou součástí výborné psychické a ale i fyzické kondice.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Jak si zdravě nastavit hranice
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams a počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
_________________________________________________________________________________________________________________________
Kurz si klade za cíl seznámit pracovníky sociálních služeb s problematikou nastavování hranic v osobním i profesním životě tak, aby je uměli nejen dobře nastavit, ale uměli je i reflektovat a adekvátně modifikovat a v případě jejich překročení o nich i transparentně komunikovat. Účastníci budou vedeni k tomu, aby reflektovali vlastní motivaci k práci v pomáhající profesi, proces nastavování vlastních hranic i pocity provázejícími vyslovení NE. V navazující praktické části se účastníci seznámí s technikami, které jim mohou pomoct při nastavování hranic. Pomocí modelování rozhovorů se naučí, jak říkat NE, jak se bránit manipulaci a jak komunikovat s klientem, který se chová agresivně.
- Funkce a vznik hranic
- Moje hranice a motivace
- Nastavování hranic v osobním i profesním životě
- Umění říct NE
- Nerespektování hranic
Lidská práva v sociálních službách
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
______________________________________________________________________________________________________________________________
Cílem kurzu je účastníkova orientace v principech ochrany klienta v sociálních službách, principech transformace a to zejména v souvislosti s lidskými právy a důstojností. Nosné téma je omezování pohybu klientů v sociálních službách, práce s přiměřeným rizikem, právo na rozhodování, detence. V rámci kurzu budou projednány dosavadní zkušenosti s vážně míněným nesouhlasem klientů s pobytem v sociální službě, prací sociálních pracovníků s tímto institutem a s rozhodováním soudů. Výměna zkušeností dobré a špatné praxe z oblasti běžné ochrany práv klientů v běžných provozech sociální služby, otázky přístup k důstojnosti.
Motivace versus manipulace klientů v sociálních službách
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
_________________________________________________________________________________________________________________
- Úvod do problematiky tématu: lidská práva a lidská důstojnost zakotvená v LZPS, etika a etika v sociální práci, systém hodnot v sociální práci, sociální zřetel.
- Rozdíly mezi motivací a manipulací: vymezení pojmů - motivace, manipulace a rozdíly mezi nimi, definice základních manipulativních technik, pozitivní a negativní důsledky manipulace, klasifikace manipulativních technik, základní motivační prvky v životě člověka, obrana proti manipulaci.
- Motivace na základě potřeb uživatele: definice základních potřeb klienta dle Maslovovy teorie potřeb, základní techniky zjišťování potřeb klienta, prostředky k naplňování potřeb klienta.
- Motivace na základě svobodné vůle: autonomie klienta, vymezení a respektování svobodné vůle, vnímání klienta a jeho jedinečnosti, společný cíl a schopnost spolupracovat na péči.
- Nastavení individuálních plánů klienta: individuální plán - základní parametry procesu plánování, základní struktura individuálního plánu, členění dílčích kritérií plnění individuálního plánu.
- Příklady dobré praxe: seznámení s příklady dobré praxe dle specifik jednotlivých cílových skupin.
Prevence závislosti klienta na sociální službě
- Adaptace klienta využívajícího sociální službu: reakce klienta na změny související s poskytováním sociální služby, kolizní situace a jejich řešení, individuální přístup ke klientovi, seznámení s kazuistikami.
- Druhy závislosti: závislost klienta na sociální službě nebo na pracovníkovi.
- Příčiny vzniku závislosti: problematika vztahu pracovník versus klient.
- Prevence vzniku závislosti klienta na sociální službě - 1. část: podpora života dle předchozích stereotypů, podpora soběstačnosti a nezávislosti, zajištění podmínek pro aktivní život klienta a volba volnočasových aktivit, význam soukromí klienta, relaxace a vzpomínkové aktivity.
- Prevence vzniku závislosti klienta na sociální službě - 2. část: podpora rodiny a blízkých osob klienta, kompenzace zhoršeného zdravotního stavu klienta a pomoc při rehabilitaci, zajištění kvalitních odborných sociálních služeb.
Jak zvládat emoce
- Vymezení pojmu emoce a emoční zkušenost: emoce a city, obecné vymezení, rysy, znaky, charakteristiky a dělení emocí, citové projevy, citové poruchy, emoce a duševní poruchy, hranice kompetencí a role pracovníka v práci s poruchami emocí.
- Emoční inteligence a práce s ní: rámec emoční inteligence, její složky, možnosti jejich rozvoje. Pozitivní psychologie a její význam pro praktický život. Prvky podpory pozitivního myšlení u klientů a týmu.
- Práce s emocemi u uživatelů služeb: složité situace a stavy spojené s emocemi klientů. Práce s agresí, laická diagnostika a oddělení účelového chování od psychiatrické roviny, zvládání a předcházení vypjatým emocionálním situacím.
Kvalita života, důstojnost a autonomie ve stáří – cesta od teorie k praxi
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
______________________________________________________________________________________________________
- Co je kvalita života: představy, vymezení, představení různých konceptů a přístupů, měřící nástroje kvality života, švýcarský model kvality života - 4 oblasti kvality života a 17 kategorií, nástroj plánování kvality života a jeho vazba na individuální plánování, kazuistiky a příklady z praxe, etické aspekty tématu
- Co je lidská důstojnost: představy, vymezení koncepty, 4 oblasti důstojnosti - ochrana těla a života, možnost sebeurčení, respektování lidských práv a respektuplné jednání ostatních, kazuistiky a příklady z praxe, etické aspekty tématu.
- Autonomie (sebeurčení): představy, vymezení, koncepty, situace ohrožující autonomii, právo na autonomii v situaci nesamostatnosti a závislosti, kazuistiky a příklady z praxe, etické aspekty tématu
- Specifická témata při aplikaci uvedených konceptů v praxi:
1. důstojnost v umírání
2. důstojnost a autonomie u lidí s demencí
3. rozhodování o péči s ohledem na důstojnost a autonomii klienta
4. kultura organizace podporující důstojnost a autonomii
5. uplatňování principu normality
6. podpora důstojnosti a autonomie jako úkol managementu
7. specifické nástroje podporující autonomii - např. dříve vyslovená přání
8. zástupné rozhodování (např. opatrovníci, rodina apod.)
Motivace versus manipulace klientů v sociálních službách
- Úvod do problematiky tématu: lidská práva a lidská důstojnost zakotvená v LZPS, etika a etika v sociální práci, systém hodnot v sociální práci, sociální zřetel.
- Rozdíly mezi motivací a manipulací: vymezení pojmů - motivace, manipulace a rozdíly mezi nimi, definice základních manipulativních technik, pozitivní a negativní důsledky manipulace, klasifikace manipulativních technik, základní motivační prvky v životě člověka, obrana proti manipulaci.
- Motivace na základě potřeb uživatele: definice základních potřeb klienta dle Maslovovy teorie potřeb, základní techniky zjišťování potřeb klienta, prostředky k naplňování potřeb klienta.
- Motivace na základě svobodné vůle: autonomie klienta, vymezení a respektování svobodné vůle, vnímání klienta a jeho jedinečnosti, společný cíl a schopnost spolupracovat na péči.
- Nastavení individuálních plánů klienta: individuální plán - základní parametry procesu plánování, základní struktura individuálního plánu, členění dílčích kritérií plnění individuálního plánu.
- Příklady dobré praxe: seznámení s příklady dobré praxe dle specifik jednotlivých cílových skupin.