Lektoři
PhDr. Markéta Vaculová MBA

Supervizor-kouč-facilitátor; metodik standardů kvality v sociálních službách; konzultant na člověka zaměřeného i na řešení orientovaného přístupu v práci se seniory a s lidmi s handicapem v oblasti mentálního a duševního zdraví; krizový intervent-poradce pro pozůstalé.
Vzdělání: VŠ ISM Slovakia v Prešově – rigorózní studium Sociálna práca. IVPP Liberec – obor Master of Business Administration (MBA) se zaměřením na leadership a management v pomáhajících profesích. Ostravská univerzita, fakulta zdravotně sociální, katedra sociální práce – Mgr. obor Sociální práce se zdravotnickým profilem. SZŠ Kroměříž - obor Všeobecná sestra a specializační studium Sestra pro psychiatrii.
Kurzy a výcviky:
Profesní kvalifikace: poradce pro pozůstalé; lektor dalšího vzdělávání.
Výcviky v: Kolaborativně dialogické praxi; Supervizi (na řešení orientované a eklektické), koučingu; mediaci, krizové intervenci.
Sebezkušenostní výcviky: Na člověka orientovaný přístup (PCA); psychosociální a terapeutické dovednosti; sebezkušenostní výcvik v integrované terapii.
Dlouhodobé či vícedenní kurzy v: motivačních rozhovorech; otevřeném dialogu; preterapii a validaci; nenásilné a respektující komunikaci; výcvik v asertivitě a argumentaci; leadershipu; trenér paměti I. a II.; snoezelen terapie a smyslová aktivizace; bazální stimulace I., II., III., kinestetická mobilizace I. a II.; biografie a reminiscence; CARe a Recovery přístupy; mentorský kurz šetrné sebeochrany; práce s člověkem s problémovým chováním a agresí; PBS (podpora pozitivního chování) a zvládání chování náročného na podporu anebo péči; práce s traumatem I. a II.; aj.
Praxe - zaměstnání: V současné době působí M. Vaculová především jako konzultant a supervizor, příležitostně také jako mediátor a krizový intervent, působí jako klientský Ombudsman v Domově pro seniory. Pravidelně spolupracuje s MPSV na různých projektech - nyní na projektu transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb. V letech 1996 - 2000 pracovala v Psychiatrické léčebně Kroměříž jako psychiatrická sestra. Od roku 2000 působila v sociálních službách – jako pečovatelka a později jako sociální pracovník v pečovatelské službě. V letech 2002 – 2006 pracovala jako vedoucí sociálně zdravotního úseku v DOZP. V období 2006 – 2013 pracovala v sociálních službách na částečný úvazek + působila v business sféře jako regionální manager prodejních týmů. Od roku 2013 - 2021 opět na plný úvazek pracovala v sociálních službách, kde vystřídala pracovní pozice Vedoucí sociálně zdravotního oddělení v DOZP a DZR, terénní sociální pracovnice v SAS, VŠ vyučující, aktivizační pracovnice v DS, všeobecná sestra v DZR, sociální pracovnice v SR, Vedoucí pečovatelské služby a sociální pracovník PS, Odborný metodický pracovník a supervizor pro standardizaci strategie podpory osob s atypickým chováním v DOZP a ChB, v rámci projektu Most do dobré praxe + působila jako Odborný specialista v projektu Podporujeme hrdinství, které není vidět jako vedoucí týmu provázejících pracovníků v podpoře domácí péče.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Individuální plánování poskytované sociální služby
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
_____________________________________________________________________________________________________________________________
- Legislativní rámec procesu plánování: povinnosti poskytovatelů při plánování služby vymezené zákonem 108/2006 Sb. o sociálních službách
- Lidská práva v kontextu procesu plánování: lidská práva, Listina základních práv a svobod, mezinárodní úmluvy, správné porozumění lidských práv, vlastní vůle uživatelů, povinnosti uživatelů.
- Proces a metody plánování: proces jako vyhodnocování dosavadního průběhu služby a dojednávání vhodné podpory pro následující období, která vychází z očekávání uživatele, jeho potřeb a osobních cílů.
- Sestavení individuálního plánu s uživatelem: postup při sestavení IP, frekvence plánování i vyhodnocování, dokumentace IP, podpora klíčových pracovníků, týmová spolupráce při plánování a kontrola IP.
- Role klíčového pracovníka v procesu plánování: kdo je klíčový pracovník, jeho role, kompetence, předpoklady a dovednosti včetně vlastních očekávání.
- Specifika procesu plánování s nekomunikujícím nebo nespolupracujícím klientem: příprava na rozhovor, dojednání rozhovoru, sdílení v týmu a realizace dojednané podpory. Metody (techniky) – intuitivní, racionální, rozhovor s referujícími osobami a studium dokumentace uživatele.
Motivace versus manipulace klientů v sociálních službách
- Úvod do problematiky tématu: lidská práva a lidská důstojnost zakotvená v LZPS, etika a etika v sociální práci, systém hodnot v sociální práci, sociální zřetel.
- Rozdíly mezi motivací a manipulací: vymezení pojmů - motivace, manipulace a rozdíly mezi nimi, definice základních manipulativních technik, pozitivní a negativní důsledky manipulace, klasifikace manipulativních technik, základní motivační prvky v životě člověka, obrana proti manipulaci.
- Motivace na základě potřeb uživatele: definice základních potřeb klienta dle Maslovovy teorie potřeb, základní techniky zjišťování potřeb klienta, prostředky k naplňování potřeb klienta.
- Motivace na základě svobodné vůle: autonomie klienta, vymezení a respektování svobodné vůle, vnímání klienta a jeho jedinečnosti, společný cíl a schopnost spolupracovat na péči.
- Nastavení individuálních plánů klienta: individuální plán - základní parametry procesu plánování, základní struktura individuálního plánu, členění dílčích kritérií plnění individuálního plánu.
- Příklady dobré praxe: seznámení s příklady dobré praxe dle specifik jednotlivých cílových skupin.
Demence v obrazech
-
Kurz poskytuje ucelený pohled na problematiku demence a péče o osoby s tímto onemocněním. Účastníci získají teoretické i praktické poznatky důležité pro porozumění chování, potřebám a možnostem aktivizace lidí s demencí
- Teoretický úvod do demence – definice, statistiky, příčiny, rizikové faktory, příznaky, fáze demence, práva lidí s demencí.
- Alzheimerova choroba – vznik, projevy, průběh onemocnění, nefarmakologické přístupy a vhodná komunikace.
- Praktická péče – hygiena, sebeobsluha, stravování, denní režim, důraz na rutinu a zvyklosti.
- Aktivizace osob s demencí – motivace k pohybu, kontaktu a činnostem, využití biografie klienta při aktivizaci.
- Zjišťování potřeb – práce s potřebami a přáními klienta dle individuálního přístupu a využití modelu pyramidy potřeb.
-
Kurz je určen pracovníkům v sociálních a zdravotních službách, kteří se věnují lidem s demencí v různých fázích onemocnění
Přístup zaměřený na člověka – úvod do problematiky
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
____________________________________________________________________________________________________________________________
Díky znalostem, které přístup orientovaný na člověka (PCA) nabízí, budou moci účastníci semináře zdokonalit své komunikační dovednosti. Přístup orientovaný na člověka se nejvíce uplatňuje v pomáhajících profesích a díky komunikačním technikám vycházejícím z PCA teorie lze docílit zkvalitnění komunikace se všemi klienty, a získat si tak s klienty větší důvěru. Pomocí tohoto přístupu lze také lépe zjišťovat jejich potřeby, individuálně plánovat, aj. Z toho důvodu budou účastníci kurzu hodně prakticky zapojení, aby mohli ve skupinách trénovat empatii, kongruenci a komunikační techniky vycházející z nedirektivní "Rogersovské" terapie, jako je zrcadlení, parafráze, přerámování, aktivní naslouchání, aj. Každému cvičení bude předcházet teorie.
- Rozdíl mezi direktivním a nedirektivním přístupem k uživateli sociálních služeb.
- Přístup zaměřený na člověka a jeho uplatnění v práci s uživateli sociálních služeb.
- Efektivní komunikace v sociálních službách v rámci přístupu orientovaného na člověka (aktivní naslouchání, zrcadlení, parafrázování, přerámování, shrnování).
- Možnost jak odbourat bariéry v komunikaci - PCA přístup.
- Praktická cvičení
Úvod do vzpomínkových aktivit aneb Kufr plný vzpomínek
- Stárnutí a stáří, změny ve stáří. Změny kognitivních funkcí. Paměť a vzpomínky: pozitivní aspekty stárnutí, periodizace stáří, mýty spojené se stářím, různé aspekty stárnutí (biologické, psychické a sociální aspekty), potřeby a motivace k vzpomínkovým aktivitám, kognitivní funkce - paměť, pozornost, demence.
- Reminiscence při práci se seniory: rozdělení reminiscence dle Norrise a dále rozdělení na narativní, reflektující, expresivní a informační přístupy reminiscence, reminiscenční metody podle cíle, dle použitých prostředků komunikace a podle dosaženého výsledku.
- Funkce a výhody reminiscence, přístup k této metodě: účastníci reminiscence, druhy reminiscence, výhody, limitující faktory reminiscence, přínosy.
- Kreativní metody reminiscence: Reminiscenční divadlo, knihy života - biografie, osobní profily, koláže. Reminiscenční krabice, boxy či nástěnky. Skupinová práce s klienty - tematické aktivity
- Praktický nácvik práce s reminiscenčními předměty
Prevence závislosti klienta na sociální službě
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
__________________________________________________________________________________________________________________________
- Adaptace klienta využívajícího sociální službu: reakce klienta na změny související s poskytováním sociální služby, kolizní situace a jejich řešení, individuální přístup ke klientovi, seznámení s kazuistikami.
- Druhy závislosti: závislost klienta na sociální službě nebo na pracovníkovi.
- Příčiny vzniku závislosti: problematika vztahu pracovník versus klient.
- Prevence vzniku závislosti klienta na sociální službě - 1. část: podpora života dle předchozích stereotypů, podpora soběstačnosti a nezávislosti, zajištění podmínek pro aktivní život klienta a volba volnočasových aktivit, význam soukromí klienta, relaxace a vzpomínkové aktivity.
- Prevence vzniku závislosti klienta na sociální službě - 2. část: podpora rodiny a blízkých osob klienta, kompenzace zhoršeného zdravotního stavu klienta a pomoc při rehabilitaci, zajištění kvalitních odborných sociálních služeb.