Lektoři
Bc. Renata Kratochvílová Křemenová

Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, bakalářský obor Sociální politika a sociální práce. V oblasti sociálních služeb se pohybuje od roku 2000. Působila v domově pro seniory jako sociální pracovnice a získala zde zkušenosti jako členka středního managementu. Jako ředitelka centra služeb pro zdravotně postižené se věnovala základnímu i speciálnímu poradenství pro zdravotně postižené a seniory. V organizacích Educa partner a SOCIO získala několikaleté zkušenosti jako manažer vzdělávání v sociálních službách.
Od roku 2011 se věnuje lektorské, přednáškové a poradenské činnosti.
S APSS ČR intenzivně spolupracuje od roku 2018 jako externí lektorka a je členkou lektorského týmu, který realizuje kvalifikační kurs pro pracovníky v sociálních službách.
K oblíbeným tématům jejích přednášek patří vše, co se týká mezilidské komunikace a vztahu mezi pracovníkem a klientem s etickým i lidským přesahem. Teorii vždy prokládá vlastními zkušenostmi z práce s cílovými skupinami, mezi které patřili hlavně senioři a zdravotně postižení. Snaží se i o nevšední zpracování témat, kterými jsou například problematika smrti a umírání a problematika konfliktů.
Při svých přednáškách zdůrazňuje, že „…člověk, pokud chce, se učí celý život…“. Sama se dodnes průběžně vzdělává v oblastech, které jí v sociální oblasti byly vždy blízké – paliativní péče, problematika Alzheimerovy a Parkinsonovy nemoci, konflikty a mediace, komunikace a etika. Setkání s účastníky přednášek jsou pro ní vždy velkým profesním i lidským přínosem.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Proměny stáří a gerontooblek - 8 hodin
Zážitkový a interaktivní kurz Proměny stáří a GERONTOOBLEK je určen všem, kteří pracují se seniory nebo s osobami se zdravotním postižením. Při teoretické části přednášky se lektoři zaměřují především na psychosociální změny, které přicházejí ve stáří, nebo nemoci a na nejčastější psychické a sociální bariéry, se kterými se senior nebo osoba se zdravotním postižením setkává, a to jak v domácím prostředí, tak i v domovech pro seniory nebo jiné pobytové či ambulantní sociální službě. Teoretickou část lektoři poté aktivně propojí s praktickými ukázkami a sebezkušenostním zážitkem každého účastníka. Využívají k tomu GERONTOOBLEK (oblek stáří), který každému z nich dokonale navodí iluzi stáří nebo zdravotního znevýhodnění. Osobní prožitky poté převádí společně s lektory a ostatními účastníky formou skupinové práce do praxe poskytované sociální služby. Definují chyby, které si v kontaktu s klienty pracovník díky své plné síle a funkčnosti těla i smyslů často neuvědomí a které ovlivňují jejich přístup ke klientům a vztahy s nimi. Oblek je vybaven speciální zátěžovou vestou, zátěžemi na zápěstí a kotníky či ortézami, součástí jsou rukavice simulující stařecký třes. Stejně tak účastníci na kurzu pracují s omezením na úrovni smyslů, které jsou pro nás nejzásadnější - tedy zraku a sluchu (za pomoci speciálních brýlí a sluchátek).
Jak efektivně komunikovat s rodinou klienta - seniora
Vzpomínejme, vyprávějme a naslouchejme aneb Význam vzpomínkových aktivit především u lidí s demencí
Vzdělávací program se zaměřuje na využití vzpomínkových aktivit při práci se seniory a lidmi s demencí v sociálních službách. Důležitým východiskem pro pochopení významu práce se vzpomínkami je seznámení účastníků s obsahem základních pojmů a souvislostmi mezi nimi: vzpomínky, vzpomínání a jeho funkce a druhy, role osobnosti člověka v procesu vzpomínání, rozdíl mezi vzpomínkovými aktivitami a reminiscenční terapií, druhy vzpomínkových aktivit, přístupy k využívání vzpomínek při práci se seniory, význam a efekt vzpomínkových aktivit při práci s danou cílovou skupinou. Vzpomínky obecně jsou přirozenou součástí života každého člověka a u seniorů a lidí s demencí nabývají obzvlášť důležitého významu. Efekt vzpomínkových aktivit je u nich podmíněn správným přístupem pracovníků, kteří klienty při těchto aktivitách doprovázejí. Důraz je kladen na období adaptačního procesu, na přirozenost, na lidský přístup a rovnocenný vztah mezi klientem a pracovníkem. Program umožňuje účastníkům navzájem si předávat zkušenosti s danou aktivitou a na základě konkrétních kazuistik navrhnout možnosti řešení daných situací s cílem zkvalitnit přístup ke klientovi tak, aby spokojenost byla jak na straně klienta, tak i pracovníka. Nedílnou součástí je i vysvětlení rizik spojených s realizací vzpomínkových aktivit a seznámení s možnostmi, jak jim předcházet.
Úvod do péče o klienty s Parkinsonovou nemocí
Cílem kurzu je poskytnout teoretické znalosti o nemoci a také praktické dovednosti pro péči o klienty s PN v běžném životě. Kurz zahrnuje cvičení s pomocí speciálních rukavic, které simulují třes rukou spojený s touto nemocí.
- Fáze onemocnění: příčiny a vznik nemoci, příznaky motorické, příznaky nemotorické, typy a formy onemocnění, časový rozvoj nemoci, léčba a léky
- Praktické rady, tipy jak pomoci a jak si poradit v denních činnostech s nemocným: komunikace, poruchy řeči a psaní, pohyb a poruchy chůze, strava a poruchy polykání, spánek a poruchy spánku, vstávání, hygiena a oblékání, psychika, přirozené prostředí
- Využití kompenzačních pomůcek: ukázky nejrůznějších druhů pomůcek k usnadnění chůze, oblékání, hygieny, přípravy a příjmu stravy apod.
- Třes rukou: možnost zažít sníženou citlivost končetin prostřednictvím elektrických rukavic (třes, křeče)
- Závislostní poruchy: poruchy chování, závislostní poruchy a vliv na život nemocného a jeho sociálního začlenění, osobní zkušenosti a příklady z praxi