Lektoři
Mgr. Michaela Veselá

Lektorské činnosti se věnuje již od roku 2010 a od roku 2011 lektoruje pro IVA. Absolvovala Teologickou fakultu Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, obor učitel náboženství a etiky. Od roku 1998 pracuje v sociálních službách, postupně na pozici dobrovolníka, pracovníka v přímé péči, organizačního pracovníka, zástupce ředitele a ředitele. V současné době se plně věnuje lektorování pro IVA a výuce na VOŠ ETS Praha, kde zastává i post zástupce vedoucího katedry sociální práce. Ve své praxi pracovala s lidmi v krizi, lidmi pod vlivem návykových látek či jejich příbuznými, osobami bez přístřeší, oběťmi domácího násilí, dětmi i mládeží, lidmi s kombinovaným postižením i seniory. S Michaelou Veselou se setkáte na seminářích pořádaných Institutem vzdělávání na témata:
- Etika.
- SQSS – úvod do problematiky.
- Komunikace a rozvoj komunikačních dovedností.
- Aktivizace a aktivizační techniky.
- Úvod do supervize.
- Úvod do krizové intervence.
V současné době nabízíme následující semináře s tímto lektorem:
Jak efektivně komunikovat s rodinou klienta - seniora
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Demence v obrazech
Kurz Demence v obrazech je jedním z nejžádanějších kurzů v rámci APSS ČR. Má tři hlavní důvody, proč je tak oblíbený:
-
Téma demence je velmi aktuální, protože počet lidí s tímto onemocněním ve světě i v Česku roste.
-
V sociálních službách tvoří většinu klientů právě senioři, často trpící demencí.
-
Kurz využívá jedinečnou, interaktivní formu výuky pomocí krátkých filmových ukázek.
Kurz se zaměřuje na péči o lidi s demencí – jak v domácím prostředí, tak v institucích. Účastníci se naučí rozumět potřebám těchto lidí a jak s nimi správně komunikovat a pracovat.
Kurz obsahuje 8 témat, která odpovídají běžným situacím v péči:
-
hygiena
-
sebeobsluha
-
jídlo
-
aktivizace (zabavení, činnost)
-
vycházky
-
smutek a stesk
-
konflikty
-
sexualita seniora
K těmto tématům slouží výukové filmy, které ukazují konkrétní situace ze života pečovatelů. Každá situace má dvě verze – špatný a správný způsob řešení. Následně lektor vysvětlí, proč je některý přístup vhodnější, a doplní výklad o teoretické informace, především o Alzheimerově nemoci.
Kurz pomáhá pečujícím porozumět tomu, co lidé s demencí stále zvládají a jak jejich schopnosti podporovat. Učí, jak poznat jejich potřeby a jak na ně správně reagovat.
Odřel jsem si koleno, no a co? aneb Práce s riziky u cílové skupiny osob nad 65 let
- Uvedení do tématu: vymezení pojmů přiměřené a nepřiměřené riziko, kvalita života ve vztahu k životu s riziky, vymezení odpovědnosti v situacích rizik, legislativní rámec situací přiměřeného rizika
- Riziko jako součást každodenního života: vymezení rizikových situací v sociální službě, mapování a zhodnocení rizik, možný přínos rizik pro klienta, posuzování schopností a dovedností klienta, posilování kompetencí klienta zvládat situace s přiměřeným rizikem, prevence závislosti klienta na sociální službě
- Specifika práce s riziky u cílové skupiny osob nad 65 let: identifikace rizik u cílové skupiny osob nad 65 let, zvládání rizik - stanovení vhodných opatření, sestavení plánu rizik a jeho adekvátních opatření, vyhodnocování plánu a aktualizace plánu rizik
- Role pracovníka v práci s riziky: dovednosti klíčového pracovníka, význam týmové spolupráce při práci s riziky, posilování spolupráce mezi týmem a rodinou
Chci pyžamový den s dortem aneb Sociální služba 21. století
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Kurz klade důraz na potřeby, přání a očekávání klientů, především v pobytových sociálních službách. Pro ty v ČR je typické, že jsou využívány dlouhodobě, obzvláště pak v domovech pro osoby se zdravotním postižením. V takovýchto službách je důležité podporovat nejen klienty, ale i pracovníky. Byť nezáměrně, stále dochází k tendenci utvářet takzvanou režimovou sociální službu, která nejde naproti klientovi, ale spíše mnohaletým zvyklostem, což ji činí stereotypní, a to jak pro klienty, tak i pro pracovníky. Součástí semináře bude opět informačně bohatý teoretický výklad, intenzivní individuální i skupinová interakce, práce s pracovními listy a kazuistikami a pohled na moderní sociální službu, jak v teoretické rovině, tak i v rovině praktické, vycházející z flexibility a kreativity účastníků.
Motivace versus manipulace klientů v sociálních službách
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Seminář představuje jedno ze základních témat současné sociální praxe napříč všemi sociálními službami i cílovými skupinami. Klade si za cíl vyvolat u pracovníků v přímé péči diskuzi a rozmýšlení nad skutečnou kvalitou poskytování služeb. Prostřednictvím konkrétních kazuistik, společných cvičen a brainstormingu nacházíme odpovědi na otázky efektivnosti nejpoužívanějších komunikačních technik. Diskuze nad tématem vedou k objevování hodnotových priorit i postojů a jejich upevňování či vymezování se vůči špatné praxi, která nemusí být vůči klientovi šetrná a ohleduplná. Účastníci se seznámí se základními technikami správné a vhodné motivace uživatelů, realizací individuálních plánů dle specifik cílových skupin a vymezí si základní hranice mezi motivací a manipulací.
- Úvod do problematiky tématu
- Rozdíly mezi motivací a manipulací
- Motivace na základě potřeb uživatele a svobodné vůle
- Nastavení individuálních plánů klienta
- Příklady dobré praxe
Nejsi moje dcera, nejsi moje máma aneb Závislost klienta na sociální službě
- Hodnoty sociální práce v sociálních službách: Osobní, společenské, legislativní a profesní hodnoty. Hodnoty a strategie poskytovatele sociální služby.
- Závislost klienta na sociální službě: Stanovení zodpovědnosti pracovníka a svobody klienta, empatie a sympatii ke klientovi, řešení věcí za klienta, úplné ztotožnění se s klientem versus netečnost.
- Moc pracovníků nad klienty sociální služby: Nesení zodpovědnosti, potřeba být potřebným, potřeba mít moc nad klienty, hledání okamžitých výsledků, ukvapené posuzování, podléhání předsudkům.
- Infantilizace klientů sociální služby: Zdětinšťování dospělých klientů při aktivizaci, sebeobsluze, volnočasových aktivitách, v běžném životě, při rozhovorech, zdrobněliny a tykání klientům.
- Familiární přístupy pracovníků sociální služby: Investování vlastních citů a očekávání, potřeba radit klientovi, směšování role kamaráda s profesionálním pomáhajícím a porušování mlčenlivosti.
- Sociální služba jako partner: Stanovení zodpovědnosti pracovníka a svobody klienta, empatie a sympatii ke klientovi, řešení věcí za klienta, úplné ztotožnění se s klientem versus netečnost.