Otevřené kurzy
Demence v obrazech
Kurz Demence v obrazech je jedním z nejžádanějších kurzů v rámci APSS ČR. Má tři hlavní důvody, proč je tak oblíbený:
-
Téma demence je velmi aktuální, protože počet lidí s tímto onemocněním ve světě i v Česku roste.
-
V sociálních službách tvoří většinu klientů právě senioři, často trpící demencí.
-
Kurz využívá jedinečnou, interaktivní formu výuky pomocí krátkých filmových ukázek.
Kurz se zaměřuje na péči o lidi s demencí – jak v domácím prostředí, tak v institucích. Účastníci se naučí rozumět potřebám těchto lidí a jak s nimi správně komunikovat a pracovat.
Kurz obsahuje 8 témat, která odpovídají běžným situacím v péči:
-
hygiena
-
sebeobsluha
-
jídlo
-
aktivizace (zabavení, činnost)
-
vycházky
-
smutek a stesk
-
konflikty
-
sexualita seniora
K těmto tématům slouží výukové filmy, které ukazují konkrétní situace ze života pečovatelů. Každá situace má dvě verze – špatný a správný způsob řešení. Následně lektor vysvětlí, proč je některý přístup vhodnější, a doplní výklad o teoretické informace, především o Alzheimerově nemoci.
Kurz pomáhá pečujícím porozumět tomu, co lidé s demencí stále zvládají a jak jejich schopnosti podporovat. Učí, jak poznat jejich potřeby a jak na ně správně reagovat.
Praktický průvodce individuálním plánováním nejenom v pečovatelských službách
Podstatou tohoto vzdělávacího programu je informovanost účastníky o IP jako nástroji zjišťování informací a budování důvěryhodného vztahu klíčového pracovníka s klientem. Smyslem a cílem tohoto programu je propojit proces IP s prací s životním příběhem klienta v tom smyslu, aby účastníci pochopili, proč je důležité zjišťovat potřeby, očekávání, životní příběh, životní role a hodnoty každého klienta sociální služby. Výsledkem však není jen pochopení důvodu proč, ale především profesní dovednost zjištěné informace využívat při poskytování sjednané sociální služby tak, jak klient očekává, a tak jaké jsou možnosti každého poskytovatele. Součástí vzdělávacího programu bude interaktivní propojení teorie s nácvikem technik zaměřených především na zjišťování potřeb a očekávání klientů, vzpomínání, vedení rozhovoru a pokládání vhodných otázek, naslouchání, vedení dokumentace a propouštění zjištěných informací do každodennosti sociální služby.
Personální problematika pro personalisty, vedoucí zaměstnance a ředitele
- Praktická aplikace novely Zákoníku práce 2025
- Zákonné příplatky ke mzdě, platu nebo odměně
- Pojistné na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění v roce 2025
- Daň z příjmu – závislá činnost
- Problematika stravování
- Další případné novinky podle aktuálního vývoje legislativy
Odřel jsem si koleno, no a co? aneb Práce s riziky u cílové skupiny osob nad 65 let
- Uvedení do tématu: vymezení pojmů přiměřené a nepřiměřené riziko, kvalita života ve vztahu k životu s riziky, vymezení odpovědnosti v situacích rizik, legislativní rámec situací přiměřeného rizika
- Riziko jako součást každodenního života: vymezení rizikových situací v sociální službě, mapování a zhodnocení rizik, možný přínos rizik pro klienta, posuzování schopností a dovedností klienta, posilování kompetencí klienta zvládat situace s přiměřeným rizikem, prevence závislosti klienta na sociální službě
- Specifika práce s riziky u cílové skupiny osob nad 65 let: identifikace rizik u cílové skupiny osob nad 65 let, zvládání rizik - stanovení vhodných opatření, sestavení plánu rizik a jeho adekvátních opatření, vyhodnocování plánu a aktualizace plánu rizik
- Role pracovníka v práci s riziky: dovednosti klíčového pracovníka, význam týmové spolupráce při práci s riziky, posilování spolupráce mezi týmem a rodinou
Virtuální realita - komunikace v náročných situacích
Praktický nácvik komunikace s využitím virtuální reality a umělé inteligence
- Prostřednictvím virtuální reality vás přeneseme do situací, které jsou velmi blízko k rozvoji možného konfliktu. AI vyhodnotí vaše odpovědi a vybere adekvátní reakci klienta.
- Díky praktickému nácviku vás naučíme, jak reagovat na situaci hrozící eskalací v konflikt, a to nejen s klientem s demencí, ale i jeho rodinou.
- Nacvičíte si, jak postupovat ve vyhrocených situacích, co říkat a kdy naopak mlčet.
- Vzdělávání se mj. opírá o komunikační protokol SPIKES.
Pokojná smrt - akceptace a základy komunikace
Pracovníci sociálních služeb, zejména ve službách pobytových, se při své práci často setkávají se smrtí a umíráním. Nikdo se nemůžu na smrt zcela připravit. Se smrtí se nelze smířit ani jí ignorovat, je a bude součástí našich životů, je a bude součástí sociální péče.
Pracovníci v sociálních službách musí se smrtí umět pracovat z několika různých pohledů či pozic. Sami se musí vyrovnávat a zpracovat skutečnost, že uživatelé sociálních služeb, o které pečují, odcházejí a umírají. Mlčet o tom či předstírat, že se to neděje, není řešením. Je ale i velmi důležité umět o smrti hovořit s uživateli, kteří „odcházejí“ je nutné mít znalosti a zkušenost jak hovořit s rodinnou. Jde o složitý a psychicky náročný proces, o kterém je nutné hovořit, kterému je nutné se naučit.
Vstupní vzdělávání certifikátorů odborné způsobilosti adiktologických služeb - 1. část
Vstupní vzdělávání je určeno pro nové zájemce o pozici certifikátora odborné způsobilosti adiktologických služeb. Rozsah vzdělávacího běhu je 4 školicí dny s rozdělením na 2 dvoudenní části. Úspěšný absolvent se musí zúčastnit obou vzdělávacích částí a absolvovat závěrečný test.
Obsah:
- Koncepce rozvoje adiktologických služeb
- Etický kodex certifikátora
- Certifikační řád
- Příprava a realizace místního šetření
- Hodnocení standardů - teorie, pravidla, doporučení
- Obecné standardy
- Speciální standardy
Virtuální realita - demence
- Jak demence ovlivňuje mozek a osobnost člověka – výklad s použitím názorného instruktážního filmu.
- Virtuální realita – vlastní prožitek účastníka, pohled na svět očima člověka s demencí.
- Diskuze nad vlastními prožitky, vhled do potřeb člověka s demencí.
- Praktická doporučení vedoucí k podpoře spolupráce mezi pečovateli v pobytových sociálních službách i v domácím prostředí a směřující k jistotě a bezpečí osoby s demencí i samostatných pečovatelů.
Diabetes mellitus - úvod do problematiky
Verbálně nekomunikující - úvod k metodám AAK
Seminář zprostředkuje účastníkům základní informace o příčinách poruch komunikace, seznámí je s cíli metod alternativní a augmentativní komunikace (AAK), vymezí cílové skupiny uživatelů, pro které jsou metody vhodné. Absolventi se teoreticky v rámci prezentace na fotografiích seznámí s pomůckami a metodami AAK. V konkrétních kazuistikách budou seznámeni s různými problémy a překážkami, které s sebou komunikace skrze AAK přináší. Seminář se bude věnovat cílovým skupinám osob se zdravotním postižením i seniorů. Seminář seznámí s možnostmi využití technických prostředků při práci s uživatelem - počítač, tablet, komunikátory s hlasovým výstupem. Účastníci se seznámí s možnostmi užití alternativních metod a pomůcek komunikace při vizualizaci.