Otevřené kurzy
Paliativní přístup a péče u osob s demencí v zařízeních sociálních služeb
Paliativní přístup a péče jsou ve všeobecnosti zaměřeny na udržení kvality života navzdory nevyléčitelné nemoci a umírání. U lidí s demencí se však setkáváme se specifickými problémy a situacemi, které péče v závěru života přináší. Tento seminář má pomoci pracovníkům v (pobytových) zařízeních sociálních služeb pochopit specifika péče o lidi s demencí v závěru života a přispět k tomu, aby tato péče byla ulehčující (paliativní), kvalitní, laskavá, důstojná a orientovaná na zachování kvality života a naplňování potřeb umírajících osob s demencí.
Lidská práva v sociálních službách
Cílem kurzu je účastníkova orientace v principech ochrany klienta v sociálních službách, principech transformace a to zejména v souvislosti s lidskými právy a důstojností. Nosné téma je omezování pohybu klientů v sociálních službách, práce s přiměřeným rizikem, právo na rozhodování, detence. V rámci kurzu budou projednány dosavadní zkušenosti s vážně míněným nesouhlasem klientů s pobytem v sociální službě, prací sociálních pracovníků s tímto institutem a s rozhodováním soudů. Výměna zkušeností dobré a špatné praxe z oblasti běžné ochrany práv klientů v běžných provozech sociální služby, otázky přístup k důstojnosti.
Individuální plánování s uživateli s demencí
Problematika demence a Alzheimerovi choroby stojí stále mimo zájem veřejnosti, přestože se všeobecně ví, že se toto stále nevyléčitelné onemocnění stává celosvětovou pandemií a významným zdravotním, sociálním i ekonomickým problémem. Počet osob, které onemocní některou z forem demence, každoročně přibývá, zvyšuje se počet závislých na pomoci druhých lidí jak v sociální službě, tak i v přirozeném prostředí pomocí neformálních pečovatelů. Demence snižuje duševní výkonnosti způsobené organickými změnami v mozku, vede k zhoršování stavu až nevratným změnám a způsobuje ztrátu intelektuálních schopností. To postupně přináší například potíže s pamětí nebo s verbální komunikací, osobnostní změny, snižuje se autonomie člověka. Při péči o takto nemocného mají pečovatelé omezené možnosti, jak zjišťovat jeho potřeby, jak plánovat sociální službu a celistvě řešit nepříznivou sociální situaci. Tento kurz je zaměřen na podporu pečujících v oblasti individuálního plánování s uživateli s demencí, a to efektivně, aby se plán hledání potřeb, přání uživatele nestali jen formalitou. Kurz umožní účastníkům nahlédnout na individuální plánování z úhlu pohledu člověka trpícího demencí, pochopit změny chování nemocného a ukáže jim cestu, jak zjišťovat potřeby uživatele a následně s nimi i pracovat.
Kvalita života, důstojnost a autonomie ve stáří – cesta od teorie k praxi
Stáří a stárnutí, rostoucí závislost člověka na okolí, nebo jeho přestup do instituční péče jsou situace, ve kterých jsou kvalita života, lidská důstojnost i možnost sebeurčení ohroženy nebo přímo upírány. To se potom samozřejmě odráží na kvalitě péče, kterou poskytujeme. Smyslem kurzu je se s uvedenými koncepty podrobně seznámit, vysvětlit si jejich teoretická východiska a následně aplikaci do každodenní praxe v zařízeních sociálních služeb a do rozhodování o nabízené a poskytované péči.
Komunikace v péči o umírající
Sociální péče zahrnuje i řadu klientů v závěru svého života, proto svým pracovníkům umožňuje vzdělávání v tomto tématu. Ti pracovníci, kteří již buď prošli základním vzděláním nebo mají větší praktické zkušenosti v této oblasti, budou mít prospěch z kurzu, který se zabývá zejména tolik žádanou problematikou komunikace s umírajícími osobami a případně s jejich blízkými. Vycházíme z toho, že komunikace s člověkem ohroženým na životě, je velmi obtížná a vyžaduje řadu podmínek na straně prostředí i na straně pečující osoby. I přes náročnost tématu je rozhovor s umírajícím vrcholem paliativní péče, proto je zásadní se jí učit především k prospěchu klienta.
Jak se domluvit při spolupráci v týmu
Kurz připraví pracovníky na zavádění efektivní komunikace jako nástroje k dosažení cílů poskytování sociální služby v rámci týmu. Základní poznatky o komunikaci a efektivitě budou provázány se zakázkou zadavatele a klienta, a z nich vyplývajících odpovědností v týmu. Kurz pomůže pracovníkům vědomě volit vhodný způsob komunikace s klienty i kolegy, a vedoucím pracovníkům pomůže nastavovat tento přístup napříč službou u různých pracovníků. Důraz bude kladen na postupy sledování dopadů komunikace při poskytování služby, poskytování zpětné vazby, motivaci pracovníků ke zvyšování efektivity komunikace s přesahem do vedení pracovníků (hodnocení, vzdělávání, odměňování). Cílem je předat účastníkům kompetence k zefektivňování komunikace v týmu služby.
Specifika péče o klienta
Ze všech stran se na nás valí informace o demografickém vývoji směřujícím ke stárnutí populace a tedy k narůstajícímu počtu seniorů ve společnosti. Je jisté, že tito lidé se stávají klienty nejrůznějších sociálních zařízení a mají své specifické potřeby, které se u nich dříve neobjevovaly. S postupujícím věkem narůstá z různých důvodů závislost na druhé osobě a tato závislost zpětně vyžaduje informované pečující osoby. Celá situace má mnohovrstevnatou problematiku, zasahující do všech oblastí společnosti, nejen do tématu zdravotního stavu, jak se dříve prezentovalo. Bludný kruh nelze komplexně vyřešit vzdělávacím programem, přesto nabízíme pohled na klienta - seniora, jako na osobu se svojí minulostí, současností i budoucností, s její závislostí i důstojností. Dotkneme se oblasti fyzických potíží, psychických změn a možností pomoci klientům - seniorům. Samostatná část kurzu bude věnována komunikaci s těmito klienty.
Zdravotnické minimum pro pracovníky terénních a ambulantních služeb - znalost, zkušenost, intuice
V rámci vzdělávacího programu se účastnící seznámí s funkcí lidského těla, se zaměřením na geriatrii, získají informace o základních a nejčastějších onemocněních ve stáří, jejich projevech a patologiích. Dozví se, jak správně reagovat a pomoci při náhlé změně zdravotního stavu klienta v domácím prostředí, jakožto často první kontakt. Osvojí si praktickou dovednost a obsluhu dnes již běžně používaných zdravotnických přístrojů a pomůcek v domácnosti.
Snahou kurzu je umět rozpoznat a vyhodnotit možné riziko při zhoršení stavu klienta a pomoci při zprostředkování další odborné péče.
Posilování aktivity u imobilních klientů
Kurz přináší vhled do problematiky práce s imobilním klientem, který je dlouhodobým upoutáním na lůžko ohrožen imobilizačním syndromem.
- Projevy a důsledky tohoto syndromu, dopad na všechny systémy v těle včetně psychiky
- Jednoduché tělesné aktivizační techniky, které se mohou provádět v rámci hygieny, oblékání nebo samostatně v rámci aktivizace klienta
- Praktické vyzkoušení role imobilního klienta a jaká je závislost na pomoci pracovníka v sociální péči
- Jednoduché sestavy dechových, pasivních a aktivních technik, které mohou klienta motivovat alespoň k pohybu v lůžku
- Individuální a specifický způsob vzájemné komunikace, empatický přístup ke klientovi se zhodnocením jeho možností, dovedností a rozsahu pohybu
Eliminace nežádoucích jevů na pracovišti a utváření pozitivního pracovního klimatu v sociálních službách
Vzdělávací program se zaměřuje na pracovní týmy na všech úrovních poskytovatele sociální služby. Nelze totiž od sebe odlučovat efektivitu a kvalitu vztahů v pracovním týmu od kvality poskytované sociální služby a osobní spokojenosti klienta. Jde o propojené nádoby. Pracovní klima lze vnímat z hlediska jeho stálosti, intenzity, atraktivity, kvality. Klima v sociálních službách může být pozitivní, otevřené, tvůrčí, inspirativní, podnětné, zdravé, motivující bez konfliktů a krizí, kterých vzniká každodenně celá řada. Prakticky se jim nelze vyhnout. Konflikt je obyčejně vnímán jako střet něčeho s něčím a lze jej považovat za stav, který vnáší nerovnováhu nebo nestabilitu. Individuální zkušenost s konfliktem může být negativní nebo pozitivní, podle toho, jak se k němu každý jedinec staví. Tento kurz seznamuje frekventanty se základními principy a typy nežádoucích jevů a patologických vztahů v organizacích poskytujících sociální služby. Vysvětluje jednotlivé formy a projevy těchto jevů s důrazem na dopady na pracovníky a rovněž se zabývá dopady na organizaci jako celek. Specifikuje možné druhy ztrát, které krizové situace způsobují. Kurz se zabývá také možnými dopady na kvalitu poskytované sociální služby a spokojenost jejího klienta. Účastníci navzájem sdílejí a analyzují své zkušenosti a na základě získaných informací navrhují možnosti řešení daných situací vedoucích ke kvalitě sociální služby i kvalitě vztahů na pracovišti.