Otevřené kurzy
Zvládání problémových situací zejména v pečovatelských službách
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Kurz je zaměřený na praktické zvládání problémových situací v souladu s legislativními normami, standardy kvality a právy osob, které pracovníci řeší v rámci poskytování zejména terénních služeb sociální péče, ale mnohá témata jsou průřezová napříč všemi typy služeb. Jedná se o rizikové oblasti, se kterými se většina pracovníků setkává a na které hledá odpovědi. Témata budou doplňována a řešena aktivně v průběhu kurzu na základě problémových situací vnesených účastníky
Komunikace v obtížných situacích
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku komunikace v sociálních službách v souvislosti se situacemi, které mohou být obtížné jak pro klienty, tak i pro pracovníky. Východiskem pro pochopení podstaty zvládnutí komunikačně náročné situace je úvodní seznámení účastníků se základními druhy komunikace – verbální, neverbální a sociální – a s jejich vzájemným propojením. Důraz je kladen na význam neverbální komunikace při kontaktu hlavně se seniory a s klienty se zdravotním postižením. Podrobnější vysvětlení pojmů efektivní komunikace a aktivní naslouchání má přispět k uvědomění si důležitosti těchto zásad při komunikaci mezi lidmi obecně. Důraz je opakovaně ve všech modulech programu kladen na lidský vztah mezi klientem a pracovníkem. Vysvětleny jsou komunikační styly a vliv osobnosti na komunikaci. Dostatečný prostor je věnován komunikačním bariérám a jejich vlivu na komunikaci s klienty, kteří jsou znevýhodněni věkem a zdravotním stavem. Nedílnou součástí programu je vysvětlení spojitosti mezi komunikací v obtížné situaci a emocemi. Pozornost je zaměřena na témata obtížných rozhovorů (např. smrt, sex, domácí násilí), která komunikaci ovlivňují, ale i na existenci každodenních obtížných situací a jejich zvládání. Vzdělávací program se věnuje také možným postojům pracovníka k danému tématu a jeho chování v dané situaci. Účastníci se formou rozboru kazuistik seznámí s možnostmi řešení konkrétních obtížných situací.
Jak předcházet agresi - jak na ni reagovat, jak s ní pracovat následně
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Úvod do problematiky aktivizace uživatelů sociálních služeb
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Cílem akreditovaného kurzu je seznámit účastníky s procesem aktivizace u uživatelů seniorů, mentálně nebo kognitivně znevýhodněných uživatelů a u osob s kombinovaným postižením. Úvodem programu budou posluchači seznámeni s významem aktivizace, s jejími principy a druhy. Budou probrány techniky a terapie, z kterých aktivizace vychází se zaměřením na kognitivní rehabilitaci, reminiscenci, arteterapii a ergoterapii. Praktické nácviky budou směřovat k práci s jemnou motorikou s podporou terapeutické hmoty. Účastníci budou mít možnost vyzkoušet si prakticky přípravu skupinové kognitivní rehabilitace a budou jim prakticky předvedeny možnosti variace technik pro různé skupiny účastníků, dále pak kreativní možnosti reminiscence s ukázkami práce se seniory. Vyzkouší si i způsob motivace aktivity a práci s předmětem a obrazovým materiálem.
Komunikace v obrazech se zaměřením na osoby s demencí
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Komunikace, navazování kontaktů a důvěrného vztahu mezi pečujícím personálem a uživateli sociálních služeb jsou základem kvalitně poskytované sociální služby. Komunikace se však neomezuje jen na rozhovor, vyprávění, sdělování nebo přijímání informací, ale zahrnuje vše, co člověk činí a jak to činí. Správná komunikace je nezbytným předpokladem pro rozpoznávání a uspokojování potřeb uživatele služby, pro jeho spokojený a kvalitní život, stejně tak jako pro dobrou a přínosnou spolupráci s rodinou či blízkými uživatele. Všeobecně se ví, že za nespokojeností uživatele stojí nevhodně zvolený přístup pečujícího personálu. V rámci tohoto kurzu se absolvent seznámí s praktickou komunikací s osobami s demencí, a to ve všech třech složkách – verbální, neverbální a paraverbální. Osvojí si takové techniky, které podpoří sociální interakci s uživatelem s demencí, obzvláště pak v té fázi demence, kdy uživatel přestává rozumět slovům. Kurz je určen pro profesionální pečovatele v DS, DZR, DOZP, PS, OS a dalších sociálních službách pečujících o osoby s demencí. Kurz je vhodný i pro neformální pečovatele. Kurz bude veden osvědčenou, interaktivní formou výuky v APSS ČR. Účelem kurzu bude zabývat se častými komunikačními situacemi, do kterých se pečovatelé dostávají. Vedle teoretické části budou účastníci pracovat s instruktážními filmy simulujících komunikaci pečovatele s uživatelem. Pro účastníky je přínosná zvolená výuková metoda postavená na teoretickém základu spojeném s krátkými filmy.
Zahrada jako nástroj k aktivizaci uživatelů sociálních služeb
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Účastníkům kurzu bude představena možnost využití terapeutické zahrady v zařízení. Obsahem kurzu bude dále začlenění zahradních aktivit do systému péče o klienty, kteří mají diagnostikované rehabilitační nebo terapeutické potřeby. Účastníci získají přehled, jak mohou využít možností terapeutických zahrad k podpoře běžného fungování (běžných denních aktivit) klientů v rámci ergoterapie. Dále se seznámí s potenciálem smyslových zahrad zaměřených na podporu pěti smyslů, vestibulárního systému a propriocepce v bezpečném a příjemném prostředí zahrady.
Přestaňte na mě křičet...! aneb Laskavý a pozitivní přístup ke klientovi
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Ne vždy jsou formální i neformální pečovatelé příliš ochotni přemýšlet o stáří, myšlenky na stáří vytěsňují na okraj pozornosti. Z toho vyplývá, že jim může chybět schopnost vcítit se do nároků a problémů života seniorů (obzvláště těch s demencí), chápat je, mít o ně zájem a respektovat je. Tento kurz se proto zaměřuje na podporu pečovatelů, aby pochopili seniory, o které pečují. Téměř všichni lidé s demencí vykazují během své nemoci náročné chování v každodenní péči. Neklid, strach, agrese nebo neustálé výkřiky vnímají spolubydlící, příbuzní a ošetřovatelé jako břemeno. Pečovatelé potřebují důkladné odborné znalosti, aby se mohli profesionálně zabývat takovýmto chováním lidí s demencí a nepropadali vlastním emocím a negativnímu jednání. Tento kurz je zaměřen na porozumění poslání a úlohy pečovatelů a jejich pochopení a přijetí, že je ve středu zájmu péče klient, který především rozhoduje o způsobu pomoci s ohledem na zdravotní stav. Rozvíjí dovednosti pečovatelů vyvarovat se negativnímu jednání, správně komunikovat s klientem, být diskrétní a brát klienta a jeho potřeby na zřetel. Kurz rozvíjí postoje pečovatele i pečovatelského týmu v myšlence, že je klient hlavním aktérem péče a zaměřuje se nejen na pečovatele jako jedince ale také na pečovatelský tým jako celek a vede k neustálému zlepšování kvality poskytované sociální služby.
Včasné rozpoznání rizika podvýživy a možnosti řešení v sociálních službách
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Rozpoznání podvýživy a zejména jejího rizika v sociálních službách je nedílnou a velmi důležitou součástí péče o klienta. Jejím cílem je umět včas rozpoznat toto riziko a umět ho i řešit. Existují různé nástroje, které můžeme v této oblasti uplatnit, ale v rámci sociální péče máme tyto nástroje více omezené než ve zdravotnickém zařízení. Naše pozornost se soustřeďuje zejména na parametr BMI a vývoj tělesné hmotnosti. Pro pochopení důležitosti výživy zejména u seniorů a jejich individuálních potřeb je důležité si uvědomit kompletní propojenost celého metabolismu našeho organismu se stravou, kterou konzumujeme. Každá složka stravy má pro naše tělo svůj význam a její nadbytek nebo nedostatek má vliv na celkové fungování většiny našich základních životních funkcí. Je ale nezbytné se zabývat nejen podvýživou, ale i sarkopenií a syndromem tzv. křehkosti seniora, neboť i tato úskalí provází stáří. Řešení výše uvedených potíží můžeme najít nejen v rámci běžné stravy a její úpravy, ale můžeme také využít nutriční podporu, tzv. klinickou výživu.
Etika v obrazech ve službách sociální péče
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Komunikace v péči o umírající
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Sociální péče zahrnuje i řadu klientů v závěru svého života, proto svým pracovníkům umožňuje vzdělávání v tomto tématu. Ti pracovníci, kteří již buď prošli základním vzděláním nebo mají větší praktické zkušenosti v této oblasti, budou mít prospěch z kurzu, který se zabývá zejména tolik žádanou problematikou komunikace s umírajícími osobami a případně s jejich blízkými. Vycházíme z toho, že komunikace s člověkem ohroženým na životě, je velmi obtížná a vyžaduje řadu podmínek na straně prostředí i na straně pečující osoby. I přes náročnost tématu je rozhovor s umírajícím vrcholem paliativní péče, proto je zásadní se jí učit především k prospěchu klienta.