Otevřené kurzy
Jak si zdravě nastavit hranice
K online školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční reproduktory nebo sluchátka a funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Základy práce s klientem s agresivním chováním
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Pracovníci působící v různých druzích a formách sociálních služeb se každodenně setkávají s emocionálními změnami klientů. Nepříznivá sociální situace, kterou dlouhodobě nebo aktuálně prožívají, často ovlivňuje psychické rozpoložení klienta, které může mít za následek výkyvy nálad, často spíše do negativního pólu prokazující se osobní nespokojeností, neklidem, ale i verbální či neverbální agresivitou. Ta může být zaměřena na personál, ostatní klienty, vybavení zařízení, ale i sebe sama. Umět pracovat a především ovládat různé komunikační techniky a metody práce s klientem majícím sklony k agresivitě je nezbytné v sociálních službách. Tento kurz si bere za cíl provést účastníky komunikačními dovednostmi s lidmi v agresi, ale i plačícími či manipulativními. Nastaví jim hranice a zdůrazní principy a zásady práce vhodné pro práci s klienty s agresivními sklony. Část kurzu bude také zaměřena na opatření omezující pohyb osob, mapování potřeb klienta, respektive definici nenaplněných potřeb, které mohou vyvolávat neklid a nepohodu klienta. Významná část kurzu bude zaměřena také na zvládání komunikace s neklidným či agresivním klientem a rozplétání jejich negativních pocitů, včetně přípravy a nácviku obtížných rozhovorů při vzrůstajícím stresu. Záměrem je také podporovat respekt pomáhajících pracovníků k emocím druhé strany.
Zvládání problémových situací zejména v pečovatelských službách
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Kurz je zaměřený na praktické zvládání problémových situací v souladu s legislativními normami, standardy kvality a právy osob, které pracovníci řeší v rámci poskytování zejména terénních služeb sociální péče, ale mnohá témata jsou průřezová napříč všemi typy služeb. Jedná se o rizikové oblasti, se kterými se většina pracovníků setkává a na které hledá odpovědi. Témata budou doplňována a řešena aktivně v průběhu kurzu na základě problémových situací vnesených účastníky
Komunikace v obtížných situacích
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Vzdělávací program se zaměřuje na problematiku komunikace v sociálních službách v souvislosti se situacemi, které mohou být obtížné jak pro klienty, tak i pro pracovníky. Východiskem pro pochopení podstaty zvládnutí komunikačně náročné situace je úvodní seznámení účastníků se základními druhy komunikace – verbální, neverbální a sociální – a s jejich vzájemným propojením. Důraz je kladen na význam neverbální komunikace při kontaktu hlavně se seniory a s klienty se zdravotním postižením. Podrobnější vysvětlení pojmů efektivní komunikace a aktivní naslouchání má přispět k uvědomění si důležitosti těchto zásad při komunikaci mezi lidmi obecně. Důraz je opakovaně ve všech modulech programu kladen na lidský vztah mezi klientem a pracovníkem. Vysvětleny jsou komunikační styly a vliv osobnosti na komunikaci. Dostatečný prostor je věnován komunikačním bariérám a jejich vlivu na komunikaci s klienty, kteří jsou znevýhodněni věkem a zdravotním stavem. Nedílnou součástí programu je vysvětlení spojitosti mezi komunikací v obtížné situaci a emocemi. Pozornost je zaměřena na témata obtížných rozhovorů (např. smrt, sex, domácí násilí), která komunikaci ovlivňují, ale i na existenci každodenních obtížných situací a jejich zvládání. Vzdělávací program se věnuje také možným postojům pracovníka k danému tématu a jeho chování v dané situaci. Účastníci se formou rozboru kazuistik seznámí s možnostmi řešení konkrétních obtížných situací.
Jak předcházet agresi - jak na ni reagovat, jak s ní pracovat následně
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Úvod do problematiky aktivizace uživatelů sociálních služeb - kopie
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
Ke školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka nebo reproduktory
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Cílem akreditovaného kurzu je seznámit účastníky s procesem aktivizace u uživatelů seniorů, mentálně nebo kognitivně znevýhodněných uživatelů a u osob s kombinovaným postižením. Úvodem programu budou posluchači seznámeni s významem aktivizace, s jejími principy a druhy. Budou probrány techniky a terapie, z kterých aktivizace vychází se zaměřením na kognitivní rehabilitaci, reminiscenci, arteterapii a ergoterapii. Praktické nácviky budou směřovat k práci s jemnou motorikou s podporou terapeutické hmoty. Účastníci budou mít možnost vyzkoušet si prakticky přípravu skupinové kognitivní rehabilitace a budou jim prakticky předvedeny možnosti variace technik pro různé skupiny účastníků, dále pak kreativní možnosti reminiscence s ukázkami práce se seniory. Vyzkouší si i způsob motivace aktivity a práci s předmětem a obrazovým materiálem.
Komunikace v obrazech se zaměřením na osoby s demencí
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Komunikace, navazování kontaktů a důvěrného vztahu mezi pečujícím personálem a uživateli sociálních služeb jsou základem kvalitně poskytované sociální služby. Komunikace se však neomezuje jen na rozhovor, vyprávění, sdělování nebo přijímání informací, ale zahrnuje vše, co člověk činí a jak to činí. Správná komunikace je nezbytným předpokladem pro rozpoznávání a uspokojování potřeb uživatele služby, pro jeho spokojený a kvalitní život, stejně tak jako pro dobrou a přínosnou spolupráci s rodinou či blízkými uživatele. Všeobecně se ví, že za nespokojeností uživatele stojí nevhodně zvolený přístup pečujícího personálu. V rámci tohoto kurzu se absolvent seznámí s praktickou komunikací s osobami s demencí, a to ve všech třech složkách – verbální, neverbální a paraverbální. Osvojí si takové techniky, které podpoří sociální interakci s uživatelem s demencí, obzvláště pak v té fázi demence, kdy uživatel přestává rozumět slovům. Kurz je určen pro profesionální pečovatele v DS, DZR, DOZP, PS, OS a dalších sociálních službách pečujících o osoby s demencí. Kurz je vhodný i pro neformální pečovatele. Kurz bude veden osvědčenou, interaktivní formou výuky v APSS ČR. Účelem kurzu bude zabývat se častými komunikačními situacemi, do kterých se pečovatelé dostávají. Vedle teoretické části budou účastníci pracovat s instruktážními filmy simulujících komunikaci pečovatele s uživatelem. Pro účastníky je přínosná zvolená výuková metoda postavená na teoretickém základu spojeném s krátkými filmy.
Zahrada jako nástroj k aktivizaci uživatelů sociálních služeb
K online školení bude třeba počítač (stolní nebo notebook), který má:
- funkční mikrofon
- funkční reproduktory nebo sluchátka a funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Účastníkům kurzu bude představena možnost využití terapeutické zahrady v zařízení. Obsahem kurzu bude dále začlenění zahradních aktivit do systému péče o klienty, kteří mají diagnostikované rehabilitační nebo terapeutické potřeby. Účastníci získají přehled, jak mohou využít možností terapeutických zahrad k podpoře běžného fungování (běžných denních aktivit) klientů v rámci ergoterapie. Dále se seznámí s potenciálem smyslových zahrad zaměřených na podporu pěti smyslů, vestibulárního systému a propriocepce v bezpečném a příjemném prostředí zahrady.
Přestaňte na mě křičet...! aneb Laskavý a pozitivní přístup ke klientovi
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE!
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Ne vždy jsou formální i neformální pečovatelé příliš ochotni přemýšlet o stáří, myšlenky na stáří vytěsňují na okraj pozornosti. Z toho vyplývá, že jim může chybět schopnost vcítit se do nároků a problémů života seniorů (obzvláště těch s demencí), chápat je, mít o ně zájem a respektovat je. Tento kurz se proto zaměřuje na podporu pečovatelů, aby pochopili seniory, o které pečují. Téměř všichni lidé s demencí vykazují během své nemoci náročné chování v každodenní péči. Neklid, strach, agrese nebo neustálé výkřiky vnímají spolubydlící, příbuzní a ošetřovatelé jako břemeno. Pečovatelé potřebují důkladné odborné znalosti, aby se mohli profesionálně zabývat takovýmto chováním lidí s demencí a nepropadali vlastním emocím a negativnímu jednání. Tento kurz je zaměřen na porozumění poslání a úlohy pečovatelů a jejich pochopení a přijetí, že je ve středu zájmu péče klient, který především rozhoduje o způsobu pomoci s ohledem na zdravotní stav. Rozvíjí dovednosti pečovatelů vyvarovat se negativnímu jednání, správně komunikovat s klientem, být diskrétní a brát klienta a jeho potřeby na zřetel. Kurz rozvíjí postoje pečovatele i pečovatelského týmu v myšlence, že je klient hlavním aktérem péče a zaměřuje se nejen na pečovatele jako jedince ale také na pečovatelský tým jako celek a vede k neustálému zlepšování kvality poskytované sociální služby.
Emoce v obrazech
ŠKOLENÍ PROBÍHÁ ON-LINE! Je nezbytné stažení aplikace Microsoft Teams.
- funkční mikrofon
- funkční sluchátka (sluchátka jsou lepší než reproduktory, protože nevytváří zvukovou vazbu a ozvěnu mezi mikrofonem a sluchátky, nerušíte tak ostatní)
- funkční webkameru
- kvalitní internetové připojení
Kurz Emoce v obrazech je zaměřen na podporu pečujícího personálu (pečovatele, sociální pracovníky, zdravotní sestry, aktivizační pracovníky apod.). Je v pořadí sedmým unikátním kurzem Institutu vzdělávání APSS ČR. Tyto kurzy patří tradičně k nejvíce žádaným. Důvody zájmu jsou tři: zvolené téma je vždy poplatné současné době - v tomto případě je kurz zaměřen na samotný personál a jejich schopnost zvládat, ovládat a regulovat své vlastní emoce, obzvláště s ohledem na náročnost pomáhající profese. Druhým důvodem jsou samotní pracovníci a jejich profesní přístupy, motivace pracovat v sociálních službách, ale i jejich životní styl a s tím související duševní očista. Třetím a neméně důležitým důvodem je unikátní interaktivní metoda vzdělávání. Součástí kurzu bude opět informačně bohatý teoretický výklad, intenzivní individuální i týmová práce a šest výukových filmů zaměřených na základní emoce podle Paula Ekmana – radost / štěstí, smutek, překvapení, strach, znechucení a hněv. Toto jsou totiž ty emoce, ve kterých se pomáhající personál nejčastěji nachází, a to nejen ve vztahu ke klientovi, k jeho či vlastní rodině, ale i ke kolegům a nadřízeným. Účelem kurzu bude zabývat se právě těmito emocemi, které ne vždy dokáže pomáhající adekvátně zvládat, protože se dostává do situací, které jsou pro něj psychicky náročné nebo zcela nové.